Fyndet i daimtårtan: ”Blev äcklad”

Publicerad 2022-12-19

Något blått buktade ut ur tårtan.

Almondys daimtårtor är inte bara ”gyllene kräm och knäckig mandelkrokant”.

Kunder har även hittat metallbitar och vinylhandskar under chokladöverdraget.

– Jag blev äcklad och slängde tårtan, säger Malmöbon Oskar.

På fredagen beslutade Almondy att återkalla sin klassiska daimtårta. Anledningen är att en metallbit hittats i en av tårtorna, skriver Livsmedelsverket på sin hemsida.

– På Almondy är kvalitet och säkerhet vår högsta prioritet. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade och som en försiktighetsåtgärd återkallar vi därför produkten enligt ovan. Vi har identifierat vilka åtgärder vi behöver vidta för att undvika att detta ska ske igen, säger Margareta Johannesson, kvalitetsdirektör på Almondy i ett pressmeddelande.

Men det är inte första gången någon gjort ett oväntat fynd i bageriets daimtårta.

33-åriga Oskar från Malmö blev förbryllad när han öppnade förpackningen och upptäckte en vinylhandske under chokladöverdraget.

Den goda fyllningen visade sig vara av mindre god karaktär.

– De var en stor knöl på glasyren och jag såg att det låg något under som såg lite blått ut. Sedan drog jag ur en hel vinylhandske, säger han och fortsätter:

”Handsken är inte liten”

– Jag blev äcklad och slängde tårtan. Det känns konstigt att de inte har bättre koll på processen än så, handsken är inte liten liksom.

Efter upptäckten valde Oskar att kontakta Almondy, som erbjöd honom kuponger och en ny daimtårta.

– Jag skickade in ett klagomål om det som hände och de ville ha handsken, men det struntade jag i. Jag blev erbjuden en ny tårta, men jag var inte så sugen på daimtårta efter det.

– Jag var ingen storkonsument innan heller, men jag tänker inte köpa den igen.

”Ska aldrig kunna ske”

Almondy uppger att man känner till ärendet och att man velat få tag på handsken för att kunna utreda det vidare.

”Vi känner igen ärendet från en reklamation som kom till oss i september från en konsument och som vi har hanterat. Vi har efterfrågat föremålet men konsumenten har inte skickat det till oss. Detta ska aldrig kunna ske i produktionen eftersom vi har flera kontrollpunkter. En utredning startades för att ta reda på hur det skulle kunna ha gått till, för att utifrån det vidta åtgärder för att det inte ska kunna ske”, skriver Margareta Johannesson i ett mejl.

Följ ämnen i artikeln