Ung trio har skapat broddar för rullatorer

Uppdaterad 2019-10-28 | Publicerad 2019-10-26

Damen som hade problem med att gå ut på vintern på grund av rullatorns dåliga däck väckte en idé hos killarna. Efter många års arbete har de tagit fram broddar till rullatorn.

Tanken har aldrig varit att göra företaget vinstdrivande – utan att hjälpa.

– Vi vill inte att äldre ska behöva sitta inne på vintern, säger William Gidlund.

Det var en dam med rullator som gav William Gidlund, 24, Pontus Lund, 24, och Isaac Tencic, 24, idén för sex år sedan när de gick i gymnasiet i Sundsvall. De ville starta ett UF-företag och damen berättade för trion att det var svårt att gå ut med rullatorn på vintern eftersom hjulen halkade och hon fick sicksacka sig upp för hala backar, något Sundsvalls Tidning tidigare rapporterat om.

– Vi vill inte att äldre ska behöva sitta inne på vintern, säger William Gidlund.

De började spåna på olika sätt att lösa problemet, de diskuterade bland annat om man kunde sätta på snökedjor eller vinterdäck.

– Men vi ville göra det så enkelt som möjligt för användarna. De som använder rullator har ofta någon typ av mobilitetsbegränsning och det är heller inte tillåtet att skruva och hålla på med rullatorn, säger William Gidlund.

Då föddes deras idé att sätta broddar på rullatorn och de blev förvånade när de upptäckte att det inte redan fanns på marknaden.

Först 2018 satte projektet igång på riktigt och trion skapade broddar i naturgummi som sedan träs runt bakdäcken på rullatorn där tyngden läggs och bromsarna sitter. De låses sedan fast med ett supermagnetlås.

– Enligt våra tester och undersökningar fungerar hjulen jättebra, till och med över förväntan, säger han.

Tanken är inte att göra det vinstdrivande – utan hjälpa

Killarnas företag, Nordic winters AB, är ännu inte vinstdrivande, men William berättar att det heller aldrig var tanken.

– Vi ville skapa något som kan hjälpa äldre i vardagen. Det känns fantastiskt roligt att ha gjort denna produkt.

Rullatorbroddarna går att köpa via vissa privata återförsäljare och på trions hemsida för 799 kronor.

Svår bransch

– Det är en svår bransch. Distribution av hjälpmedel sker främst genom kommun och landsting och då det krävs upphandling, så det krävs mycket jobb för att få kuggarna att börja snurra.

Han menar att det just nu är lättare med privata aktörer och Apoteket Hjärtat har fått in produkten.

– De ska göra sina egna tester och utvärdera produkten. Men det kan bli en potentiell återförsäljare, säger William Gidlund.

Följ ämnen i artikeln