Klarar sig undan ”butiksdöden” – tack vare unika idéer

avSofie Strandberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Vad gör Malmös mindre klädbutiker för att överleva? Och varför klarar sig vissa medans andra tvingas stänga igen?

– Att ha en tydlig nisch är en stor anledning till att vi överlevt, säger butiksägaren Fredrik Nilsson på Streetlab

Foto: Sofie Strandberg
Streetlab, Fredrik Nilsson.

Malmös krogliv blomstrar och nya restauranger, caféer och barer öppnar titt som tätt i city. Samtidigt pratas det om butiksdöden och hur småföretagare inte har råd att ha kvar sin verksamhet på grund av höga hyror och kunder som lyser med sin frånvaro.  

Längs Malmös gågata är majoriteten av butikerna stora kedjor som H&M och Åhléns – men det finns en hel del eldsjälar som kämpar med sina små butiker för att Malmö fortfarande ska ha en levande stadskärna med brett shoppingutbud. 

Visst står en del lokaler tomma, men fokuset borde kanske ligga på vilka som har öppet. Det menar Marie Strinnholm som tillsammans med sin sambo driver klädbutiken Popolino. 

Foto: Sofie Strandberg
Popolino.

– Man pratar ofta om ”butiksdöden” utifrån att man vill motverka den, men ibland tror jag att man ska vara försiktig med att hela tiden upprepa det som ett mantra. Till slut tror kanske folk på det där och ingen kommer åka in till stan längre, för att faktiskt upptäcka att där finns ett roligt och brett utbut. Det är dags att fokusera på de lokaler som inte står tomma, utan på oss som faktiskt finns här.

Popolino startades 2007 och fokuserar på brittiskt, europeiskt och skandinaviskt mode med hög kvalitet och hållbarhet. De flyttade nyligen från Davidhallsgatan där de först huserade till en mer attraktiv adress på Södra förstadsgatan. Marie berättar att kundantalet har ökat enormt sedan butiken numera ligger på gågatan. Men trots detta har hon och sambon ändå två jobb.

– Vi fortsätter kämpa för att vi älskar det vi gör, våra kunder och våra stammisar, men ja, vi har två jobb för att säkra inkomsterna. 

Foto: Meadow
Meadow, Christopher Åkesson

Christopher Åkesson äger jeans- och herrbutiken Meadow som inriktar sig på japanska märken. Han öppnade sin butik på en annan adress 2008 och flyttade även han nyligen till gågatan. Christopher tror att det finns flera anledningar till att han klarat sig undan ”butiksdöden” och att han fortfarande kan livnära sig på sin butik.

– Jag vill väl tro att det är flera anledningar. Jag jobbar hårt och tycker det är roligt, jag är villig att ha det tufft och slita och jag är besitter väl någon sorts skicklighet i det jag gör. Sen har jag aldrig gett upp.

Christophers kundantal har också ökat sedan han flyttade butiken till gågatan, däremot har han observerat att köpmönstret hos kunderna har blivit annorlunda.

– Förr var det alltid lördagar som var bäst försäljning hos oss, följt av fredag. Nu kan tisdag vara bättre än lördag och måndag bättre än fredag. Det är väldigt inkonsekvent hur det ser ut. 

Streetlabs Fredrik Nilsson äger och driver Malmös enda skateboardbutik sedan 2001 och pratar om sin verksamhet mer som en institution än en butik. 

– Alla kan egentligen öppna en butik, konsten är ju att driva den. Att ha en tydlig nisch är en stor del av att vi överlevt. Sen att kunna sin marknad och veta vilka ens kunder är tror jag är avgörande. 

Precis som Marie påpekar Fredrik hur viktigt det är med att prata positivt om Malmös gågata och inte fokusera på de tomma lokalerna. 

– Folk måste lära sig vikten av en levande stadskärna och stötta det. Till exempel, det vi erbjuder hos Streetlab är unikt unikt då vårt ställe är som ett förlängt vardagsrum och en mötesplats för skaters, kunder och vänner. Det är inte enbart en butik. 

Jama Warsame äger MANÉR som ligger mitt på gågatan. Även han pratar om hur viktigt det är med att ha en unik idé för att lyckas hålla en butik vid liv. Jamas koncept är man som kund se när kläderna tillverkas på plats – precis som ett öppet kök på en restaurang.

Foto: Sofie Strandberg
Manér, Jama Warsame.

– Textilbranschen har varit länge ett problem med massproduktion och taskig kvalitet men även slavliknande arbetsförhållanden. Vi tycker vi gör skillnad inom båda delar och detta uppskattar våra kunder. Vi tillsätter svensk arbetskraft, minskar utanförskap samt erbjuder kvalitet och hantverk.

– Vi kämpar för vår passion. Om vi hade stängt ner butiken hade vi tappat en del av konceptet som är MANÉR samt närheten till kunden.

För att förhindra att all online-handel tar över, samt att kunder åker till köpcenter utanför stan för att shoppa har Jama en lösning som han tror på. 

– Vi anser att Malmö Stad, Fastighetsägarna och vi aktörer med verksamheter kan bidra till en mer levande miljö genom att kommunicera och analysera gemensamt vilka lösningar det finns för att hantera de nya tiderna och undvika butiksdöden. Detta kan man göra genom lyfta aktörer som är unika och skapa blandade miljöer som inte bara består av kaffer, billiga rea-butiker eller andra stora kedjor som finns överallt.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM