Därför ska du söka patent på din idé

Uppdaterad 2013-04-25 | Publicerad 2013-04-12

Varje år lämnas flera tusen patentansökningar in till PRV.

Till exempel Nikes nya golfboll med inbyggd fallskärm.

Bor du trångt?

Sportföretaget Nike har tagit patent på en golfboll med inbyggd fallskärm.

– Perfekt för träning på den lilla tomten, enligt Nike.

– Fotbollsspelare behöver bara en fotboll och eventuellt ett par skor. Basket- och tennisspelare behöver förvisso en plan men såna finns lite här och där och är ofta gratis att använda, skriver Nike i patentansökan.

– Men golfspelare, de måste åka till en driving range och betala för att slå en hink med bollar.

Upprörande, anser Nike, som därför utvecklat en boll med inbyggd fallskärm. Fallskärmen frigörs genom en öppning i bollen när spelaren klappar till den ordentligt. Redan efter några meter är det tänkt att bollen ska stanna. Perfekt för den lilla tomten.

Kontrollen tar minst 2 år

Nikes nya golfpatent är bara ett av många tusen som lämnas in till Patent- och registreringsverket varje år.

Att skydda idéer med patent är viktigt men kostsamt.

Trots det lämnas det in massor av ansökningar som de flesta avfärdar som aprilskämt. En del är lycksökare som hoppas få ensamrätt till redan känd teknik. Andra söker patent för att lägga i kassaskåpet och enbart plockas fram i utpressningssyfte när seriösa produktutvecklare använder snarlik teknik. Företeelsen har gett upphov till begreppet Patenttroll.

Ett patent kostar från 100 000 kronor till över miljonen beroende av i hur många länder man vill ha sin uppfinning skyddad, enligt Patent- och registreringsverket.

Och tiden det tar för patentbyråkraterna att kontrollera alla handlingar, ritningar och översättningar sträcker sig från knappt två år för enbart ett svenskt patent till 5-6 år för ett europeiskt skydd i tio länder.

Ett svenskt patent gäller bara i Sverige. Utanför gränsen får vem som helst tillverka och sälja din uppfinning.

Lättare att få investering

För ett företag är patent viktigt av flera anledningar. Det är en tillgång som kan säljas eller licensieras. Med en patentportfölj är det lättare att intressera investerare eller hitta köpare om du ska sälja företaget.

Bygger din verksamhet på en viss teknik kommer ett patent att skydda dig från priskonkurrens.

Och ur ett samhällsperspektiv är det bra eftersom andra aktörer tvingas utveckla egna lösningar istället för att kopiera.

Ett patent ger dig ensamrätt till en viss teknik i 20 år. Ingen annan får alltså tillverka, sälja eller importera uppfinningen utan ditt tillstånd.

Jan Huss

Följ ämnen i artikeln