Centerpartiets SD-kupp fick nobben av SL

Uppdaterad 2019-07-15 | Publicerad 2018-09-03

Centerpartiet ville göra om Sverigedemokraternas tunnelbanekupp från 2015.

Men SL sade nej:

– Politisk reklam är tillåten. Men efter SD:s kampanj måste all reklam sitta på ordinarie reklamytor, säger presskommunikatör Claes Keisu på SL.

I augusti 2015 tapetserades taket i Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm med Sverigedemokraternas budskap mot tiggeri. Budskapet riktades till utländska turister och löd bland annat:

– Ursäkta röran här i Sverige. Vi har ett allvarligt tiggeriproblem. Internationella gäng tjänar pengar på människors desperation. Vår regering gör inte vad som behövs. Men det kommer vi att göra!

Sista veckan före valet 2018 ville Centerpartiet i Stockholms stad göra om samma sorts kampanj, fast tvärtom. Budskapet de ville sätta upp var:

– Välkommen till vackra Stockholm! Vår stad blomstrar eftersom den är öppen mot världen. Men invandringsfientliga extremister sprider lögner. De säger att Stockholm plågas av våld och brottslighet. Men sanningen är att det är en av Europas vänligaste huvudstäder. Och en av världens mest hållbara städer.

Men SL, som ansvarar för Stockholms kollektivtrafik, gjorde tummen ner. Av säkerhetsskäl:

– Folk klättrade upp och försökte riva ner Sverigedemokraternas budskap. Efter det bestämde vi att all reklam måste sitta på ordinarie reklamytor, av säkerhetsskäl. Det gäller oavsett vem som annonserar. Politisk reklam är tillåten, men på ordinarie reklamytor, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

Martin Ådahl, Centerpartiets toppkandidat i riksdagsvalkretsen Stockholms kommun, är besviken:

– Jag vill inte gå i stenhård polemik med SL. Men vi är väldigt ledsna att vi inte fick göra den här positiva kampanjen, samtidigt som SD fick annonsera med sitt negativa budskap.