Medierna förlorade duellen mellan Löfven och Åkesson

I går drabbade Stefan Löfven och Jimmie Åkesson samman i en duell i SVT.

Vem av de två som vann debatten beror nog på vem du frågar.

Men på sociala medier fanns klara vinnare – och förlorare.

Det är på Facebook valet avgörs, hävdar vissa – och pekar på framgångsrika kampanjer, taktiker och strategier från tidigare val i USA och Europa.

Andra är mer skeptiska till den nya teknikens reella påverkan, men faktum är att alla partier sagt att de kommer pumpa in mer pengar och tid i sociala medier inför valet. Det betyder att man i alla fall ser det som en viktig spelplan.

I går möttes Stefan Löfven och Jimmie Åkesson för första gången öga mot öga i en tv-sänd debatt. Aftonbladet har med hjälp av verktygen Crowdtangle och Buzzsumo granskat reaktionerna i sociala medier efter debatten.

FACEBOOK-SIDOR

Verktyget Crowdtangle mäter inlägg gjorda från Facebook-sidor. Nedan listas de sidor som gjort de tio mest engagerande inläggen det senaste dygnet som nämner ordet ”Löfven”. (Slår man in ”Åkesson” blir resultatet snarlikt eftersom de flesta inläggen nämner båda namnen). Som ni ser gjorde flera sidor ett flertal olika inlägg.

Facebook-sidans namn/antal likes/kommentarer/delningar på inlägget

  1. Jimmie Åkesson: 1512/194/423
  2. Jimmie Åkesson 1598/198/128
  3. Politikfakta: 1085/115/601
  4. Politikfakta: 1389/59/313
  5. Kommunal: 1009/102/284
  6. Socialdemokraterna 637/74/213
  7. Politikfakta 77/150/94
  8. Politikfakta 374/43/248
  9. Marcus Oscarsson 403/115/22
  10. En Arg Blatte Talar V2.0 417/16/47
Ett av inläggen från Facebook-sidan Politikfakta som fick stor spridning efter duellen.

Av detta kan man dra en tydlig slutsats: Etablerade medier lyser med sin frånvaro – man får scrolla ner till plats 15 och 16 innan medier som SVT och Expressen dyker upp. Istället är det partierna själva, eller allierade Facebook-sidor som drar mest engagemang.

Aldrig hört talas om Politikfakta? Det är en av Sveriges största opinionsbildare på Facebook. Sidan startades av en tidigare moderat politiker men drivs idag enligt egna uppgifter av flera personer. Tonen är ofta hätskt och budskapen gränsar till – eller korsar gränsen för – det främlingsfientliga.

Ovanstående sökning är så klart ett stickprov, men borde ej förvåna de som följer samtalen på sociala medier. Nedan ser antalet interaktioner för ett urval av Facebook-sidor som driver opinion på plattformen. Tittar man på antalet interaktioner den senaste veckan ser det ut så här:

Antalet interaktioner de senaste 7 dagarna

Men hur mycket är detta i jämförelse med annat? Mot de stora etablerade medierna har man inte mycket att sätta emot på veckobasis – Expressen och Aftonbladet hade 206 000 respektive 171 000 interaktioner, enligt Crowdtangle.

Jämfört med våra lokaltidningar, till exempel, står man sig bättre. Och då ska man ju komma ihåg att de flesta av de etablerade mediernas inlägg handlar om annat än politik.

Antalet interaktioner de senaste 7 dagarna

Vi kan också jämföra siffrorna med partiernas:

Antalet interaktioner de senaste 7 dagarna

Delade artiklar på Facebook

Ovanstående siffror handlar om Facebook-inlägg som gjorts på Facebook-sidor. Tittar man istället på artiklar som delas på Facebook efter onsdagens debatt presterar etablerade medier så klart bättre. Men den överlägset mest delade artikeln om själva duellen mellan Åkesson och Löfven kom inte från Aftonbladet eller Expressen, utan från debattören Katerina Janouchs sajt:

Politiska partier, propagandakanaler som Politikfakta och debattörer som Katerina Janouch har ingen pressetik att förhålla sig till. Det ger naturligtvis ett försprång i sociala medier, vars algoritmer premierar engagerande innehåll, alltså saker som folk blir arga eller glada över.

Detsamma gäller radikala uppstickarpartier som Alternativ för Sverige, som dessutom har en liten kärna av mycket engagerande supportrar.

Resultatet av denna inte helt vetenskapliga undersökning avgör knappast vem som vinner valet i september – men ger en bild över vilka typer av budskap och aktörer som dominerar den politiska debatten på den största sociala medie-plattformen.

Och vilka som absolut inte gör det.

Läs också: Så riggas ett val by abgrafik - Infogram