Recenserade frisör – då rasade salongen

Publicerad 2016-09-08

Malin Grönnebäck skulle bara färga håret.

Men frisörbesöket misslyckades. Efter hennes kritiska Facebookrecension mejlade salongens jurist ett sju sidor långt dokument.

– De vill att jag ska vara tyst om det här, men det tänker jag inte vara, säger hon.

Förra veckan gick Malin Grönnebäck, 28, till en frisörsalong i centrala Göteborg. Hon ville färga sitt hår grått.

Men besöket gick inte som planerat.

– Vad frisören gjorde fel kan jag inte säga som amatör, men håret blev grönskiftande. Jag påtalade det och de försökte rätta till det men det blev bara värre och värre, så jag fick be om att få det färgat mörkbrunt istället, säger hon.

Recenserade på Facebook

När hon kom hem bestämde hon sig för att skriva en recension på frisörsalongens Facebooksida.

Där beskrev hon hur hårfärgningen slagit fel, och gav den en etta i betyg. Vänner föreslog att hon skulle kräva pengarna tillbaka.

– Men jag vill inte ha någon kompensation, bara att de ska kunna ta konstruktiv kritik, säger Malin Grönnebäck.

Anklagades för förtal

Men det var raka motsatsen till vad som hände. När Malins recension spridits på Facebook reagerade frisörsalongen – med taggarna utåt.

Först sökte salongen henne per telefon.

– I det samtalet sa en anställd på salongen att jag förtalat frisören på Facebook. Jag försökte förklara, men blev avbruten hela tiden och bad dem att inte ringa mer, säger Malin.

Ringde från dolt nummer

Salongen fortsatte ringa. När Malin spärrat deras nummer började de istället ringa från dolt nummer.

Sedan försvann möjligheten att recensera salongen på Facebook. Då skrev Malin att hon inte tänkte låta sig tystas och tänkte fortsätta berätta vad som hänt.

Efter det kom ett sju sidor långt dokument via mejl från salongens bolagsjurist.

– Jag har känt mig hotad av det här. De vill att jag ska vara tyst, men det tänker jag inte vara, säger Malin Grönnebäck.

”Anställda är rädda”

I juristens mejl listas bland annat citat från en Facebookgrupp där Malin är administratör. Där har hennes recension diskuterats.

Juristen menar att den kritiska diskussionen angränsar till att vara olaglig.

– Jag tycker det kan jämföras med "Instagram-målet", anställda är rädda för att gå till jobbet.

Juristen säger till Aftonbladet att salongen velat ge Malin Grönnebäck kompensation, antingen i form av en ny hårfärgning eller pengarna tillbaka.

Men Malin menar att hon aldrig fått något sådant erbjudande.

– För mig handlar det ändå inte om pengar, utan att kunna ge konstruktiv kritik utan orimliga konsekvenser, säger hon.