Säkerhetsbrist hos Tele2 delvis åtgärdat

TT

Publicerad 2019-03-22

Tele2:s system för mobilsvar har haft stora säkerhetsbrister. Arkivbild.

Vem som helst har kunnat avlyssna Tele2:s system för röstmeddelanden, visar en granskning av Dagens Nyheter.

Mobiloperatören jobbar nu för fullt med att åtgärda problemet.

Tele2:s system för röstmeddelanden har haft allvarliga brister då vem som helst har kunnat lyssna av andra telefoners mobilsvarsmeddelanden.

Nu ska dock problemet vara löst för majoriteten av Tele2:s privatkunder, meddelar mobiloperatören.

– Vi jobbar så fort som möjligt, men jag inte ge en exakt sluttid för när problemet ska vara åtgärdat för alla kunder, säger Fredrik Hallstan, presstalesperson på Tele2, till TT.

Att lyssna av andra personers mobilsvar har varit möjligt genom att använda sig av en nättjänst som simulerar det telefonnummer man vill ringa från. Ingen kod har behövts för att lyssna av mobilsvar, ändra hälsningsmeddelanden och byta abonnentens egna lösenord. Enligt Tele2 har det varit "en lucka som varit okänd".

Tele2 har 3,8 miljoner mobilkunder i Sverige, däribland myndigheter och företag. Kriminalvården, SEB, Nordea och Åklagarmyndigheten är några av operatörens kunder, enligt DN. Säkerhetsbristen är densamma gällande fasta nummer.

Det finns ännu inga uppgifter om huruvida information har läckt via systemet. Post- och telestyrelsen (PTS), som är ansvarig tillsynsmyndighet på området, säger till DN att de kan komma att inleda ett tillsynsärende.