Expert sågar lobbyisternas trollsidor

Publicerad 2018-04-12

Svenskt Näringsliv driver ett flertal Facebook-sidor där man hånar politiska motståndare.

I veckan har man tvingats ta bort två inlägg efter svidande kritik mot både budskap och taktiken med att använda dold avsändare.

– I tider då problem med desinformation är uppenbara kan man inte själv välja att använda sig av den sortens metoder. Men det är därför man gör det, i en tro att detta är enda sättet att nå ut och engagera, säger pr-konsulten Brit Stakston.

Experter och politiker fruktar en valrörelse som präglas av desinformation och så kallade ”falska nyheter”. Något som plågat de flesta europeiska val den senaste tiden, och framför allt det amerikanska presidentvalet 2016.

Några av metoderna har redan kommit hit.

Sverigedemokraterna stödjer – och har tidigare drivit – ett antal Facebooksidor med dold avsändare. Två socialdemokratiska tjänstemän ertappades med att ha startat ett så kallat trollkonto på Twitter.

Tidigare i veckan riktade socialdemokraterna i sin tur stark kritik mot Svenskt Näringsliv, som lagt upp en bild på en leende Magdalena Andersson intill en sörjande familj vid en gravsten, via Facebook-sidan ”Skattefakta”. Svenskt Näringsliv tvingades ta bort bilden.

– Vi fick berättigad kritik för ett inlägg på Facebook tidigare i veckan och har efter det gjort nödvändiga korrigeringar. Vi vill engagera och väcka debatt i centrala frågor och sociala medier är viktiga i det sammanhanget. Men det som görs får aldrig leda till att människor känner sig felaktigt uthängda eller tar illa vid sig, säger Peter Isling, presschef för Svenskt Näringsliv.

Och igår raderade Svenskt Näringsliv ytterligare en bild, efter kritik från Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt, som också var måltavla för inlägget.

Svenskt Näringsliv driver i dag minst fyra Facebook-sidor som producerar satiriska memes om framför allt regeringens politik. De är:

  • Skattefakta (16 000 gilla-markeringar)
  • Ekonomifakta (13 000)
  • Välfärdsfakta (6 600)
  • Jobbfakta (2 700)

Av inläggen framgår det inte att sidorna är finansierade av en tankesmedja, men den som går in på sidan och trycker på ”Om” får veta att Svenskt Näringsliv står bakom den.

Den största sidan är ”Skattefakta”, med 16 000 gillamarkeringar. Inläggen når dock många fler: de senaste månaderna har sidan fått över 87 000 interaktioner (lajks, kommentarer och delningar).

– Är det något etablerade aktörer borde lärt sig nu är att vara hederliga. Tydlighet med vem som är avsändare är det minsta man kan begära i en valrörelse 2018. Allt sådant här skruvar upp tempot, säger Brit Staktson.

Vad betyder det för valkampanjen? 

– Att det är ännu ett tecken på att valet 2018 kan bli en galen cirkus. Vi kan skrocka åt det som hänt i USA men det blir allt mer tydligt att alla gränser för hur digital opinionsbildning sker påverkats av hur gränser för det offentliga samtalet förflyttats. Vad får kampanjstrateger att tro detta är vägen till engagemang? Får detta deras medlemmar att känna stolthet eller att ökar det kunskap hos någon annan? 

Svenskt Näringsliv driver också ett antal andra sidor, till exempel Företagens välfärdsavtryck, med 18 000 gillamarkeringar, och ”Marknadsekonomi”. (Sidan ”Politikfakta”, en av de största politiska sidorna med ett ofta främlingsfientligt budskap, är ej kopplade till Svenskt Näringsliv.)

Taktiken är långt ifrån ny. Den numera nedlagda Facebook-sidan ”Rödgrön röra” startades av Svenskt Näringsliv redan år 2013.

”Tanken var att på ett lättillgängligt sätt genomföra en faktabaserad granskning av oppositionens alternativ inför valet 2014. Ett annat mål var att mota bort vänsterns dominans i sociala medier”, skrev Stiftelsen Fritt Näringslivs i ett budgetförslag som läckte ut via sajten Alliansfritt Sverige.

Alliansfritt Sverige kan beskrivas som en vänstervariant av sidor som Skattefakta. Sidan lades ner efter valet 2014 och bytte namn till Skiftet. Flera av medarbetarna har kopplingar till fackföreningsrörelsen men enligt de själva kommer all finansiering från privatpersoner.

Alliansfritt Sverige har dock återuppstått, men har betydligt färre följare än Skiftet. Skiftet är i dag framför allt en kampanjorganisation, medan Alliansfritt Sverige länkar till artiklar som gynnar regeringen.

De senaste dagarna har även LO fått kritik för att spridit ”lögner” om moderaterna i en valfilm på sociala medier.

Ett allt högre tonläge, framför allt med dolda avsändare, kommer öka föraktet för etablerade institutioner och fördjupa klyftor, enligt Brit Stakston.

– Politik är ett gemensamt samhällsbygge och det krävs visioner och tydlighet, men inte trivialisering och smutskastning. Underskatta inte väljarna! Och sluta välja den här typen av barnsliga uttrycksformer. Det offentliga samtalet om komplexa frågor på sandlådenivå, säger hon.

Peter Isling på Svenskt Näringsliv igen:

– Det finns all anledning för många aktörer att rannsaka sig själva för vad man gör i sociala medier. Det gäller även Svenskt Näringsliv. Att ta ansvar för tonen är viktigt. Det framgår tydligt vilka sidor vi står bakom.

Läs också: Så riggas ett val by abgrafik - Infogram