Tomas Eneroth om Citybanan: ”Kan alltid uppstå problem”

Uppdaterad 2019-07-15 | Publicerad 2017-11-15

När nyinvigda Citybanan stängdes under tisdagen och flera stationer trafikerades inte.

Irritationen bland Stockholms hundratusentals pendlare var stor och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) lade ansvaret på infrastrukturminister Tomas Eneroth.

– Man måste vara vuxen i rummet och inte bara sola sig i glansen av invigningen av Citybanan för att sedan agera på det sätt Tamsons gör nu, säger Eneroth till Aftonbladet.

Irritationen var stor bland pendlare i Stockholm under gårdagen när Citybanan stängdes av och pendeltågen fick ta vägen via de gamla spåren. En av de hårdaste kritikerna var Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i Stockholms län som menade att ansvaret ligger på infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– 300 000 dagliga resenärer får sin dag sönderslagen på ett panikartat sätt. Nu ger jag ansvarig minister 24 timmar att reda ut vad som skett, få Citybanan att fungera och presentera en långsiktig åtgärdsplan för att den ska bli det man lovat pendlarna, sa Tamsons igår till Aftonbladet.

Sedan 4-tiden imorse går pendeltågen som vanligt, enligt P4 Stockholm. Trots att det signalfel som orsakat problemen inte är åtgärdat av Trafikverket. MTR som ansvarar för trafiken tror att det felet kommer att ta flera nätter att reparera.

”Udda uttalande av Tamsons”

Ultimatumet från Kristoffer Tamsons förvånar infrastrukturministern.

– Nu går tågen och det var ett snabbt agerande från Trafikverket. Det här är en jätteinvestering för Stockholmstrafiken, därför blir Tamsons agerande väldigt udda, säger Eneroth till Aftonbladet och forsätter:

– Man måste faktiskt våga vara vuxen i rummet, man kan inte bara sola sig i glansen av invigningen av Citybanan för att sedan agera på det sätt han gör nu.

Kritiken som riktats mot honom och mot regeringen är att drift och underhåll av Citybanan inte håller nog hög standard. Det håller Eneroth inte med om.

– Vi tar ansvar. Vi investerar mer än någonsin inte minst i järnvägen. Det är 700 miljarder i den kommande nationella planen för infrastruktur, 100 miljarder mer än alliansregeringen.

Vad vill du säga till de pendlare som drabbades av kaoset igår?

– Att Citybanan faktiskt är en fantastisk investering som leder till förbättringar i Stockholmstrafiken men att det alltid kan uppstå problem och då måste vi kunna ta ett gemensamt ansvar för detta, vare sig det är SL som förorsakar problemet eller investeringar.