Julkatalogen fick Sofie att se rött: ”Tycker det är sjukt”

Publicerad 2018-11-11

Det var länge sen Sofie Andersson, 27, bläddrade igenom en leksakskatalog. Men förra veckan var hon sugen på en nostalgitripp – som inte blev som hon tänkt sig.

– Så svårt är det inte att anstränga sig lite, säger Sofie.

När Sofie var yngre bläddrade hon likt många barn slaviskt igenom julkatalogerna vid den här tiden på året. Nu var det några år sen hon gjorde sådant men hon var nyfiken på att se hur dagens kataloger ser ut.

Så när Lekextras katalog damp ner i hennes brevinkast var hon exalterad över barndomsminnena hon skulle få.

Sofie gick igenom katalogen från början till slut och beskriver det hela som en resa tillbaka i tiden – men det blev inte den nostalgitripp hon hoppats på.

– Det var helt uppdelat med rosa och blått, bara killarna som gjorde de fartfyllda grejerna och tjejerna de lugna och vårdande, berättar Sofie.

Problemet med den är enligt Sofie att den inte hade en enda normbrytande bild och det väckte känslor i henne.

– Jag tycker att det är helt sjukt att det år 2018 inte ens går att byta på ett barn i hela katalogen.

”Så svårt är det är det inte”

Sofie har svårt att greppa att det inte blivit någon förändring sedan 90-talet och tycker att det är väldigt synd att det måste vara på det viset.

Ja, till min förskräckelse så har det inte förbättrats alls, berättar hon.

Hon visade katalogen för några vänner och det satte i gång en diskussion om hur det här påverkar små barn undermedvetet, och väckte liv i en hel del minnen om vad de ”vågade” köpa när de var små.

– Det kom fram lite saker som att det var en kille som hade velat ha en dammsugare, men den kunde han ju inte köpa för den var på tjejsidan, berättar Sofie.

Efter det kom bara fler och fler minnen upp och de tänkte på allt de inte köpte bara för att katalogerna såg ut som de gjorde. Och nu bläddrade de i en katalog som såg precis likadan ut – fast det nästan gått 20 år sen dess.

– Så svårt är det inte att anstränga sig lite för att förbättra det perspektiv som barnen får på omvärlden, säger Sofie.

”En fin och bra katalog”

När Aftonbladet kontaktar ansvarig på företaget Lekextra, Peter Liljeberg, säger han att han förstår kritiken om de könsstereotypa färgerna – men att han anser att de överlag har en bra blandning av produkter.

– Vi ställer krav på våra leverantörer, men de ger ju sin bild av sina produkter.

Liljeberg menar dessutom att det är ett ”levande” dokument och att det hittills inte är någon av hans anställda som reagerat på det men att de kontinuerligt arbetar med att utveckla sina produkter. Framöver ska de börja titta på hur deras publiceringar ser ut.

– I dagsläget ger vi nästan ut 1,5 miljoner kataloger i Sverige vid varje katalogsläpp. Jag anser att vi har gjort en bra katalog, som ger läsarna en chans att ta del av våra produkter på ett bra sätt, säger Liljeberg.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln