Flight ZU 522 mot döden

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-21

Aftonbladet har kartlagt mysteriet med det störtade planet i Grekland

ATEN

Passagerarplanet sveper in i grekiskt luftrum och radiokontakten bryts plötsligt.

Med en avsvimmad styrman och en försvunnen pilot drar den herrelösa 737:an fram mot mångmiljonstaden Aten.

Aftonbladet har kartlagt mysteriet flight ZU522.

Temperaturen klättrar stadigt mot 30 grader när de 115 passagerarna kliver ombord på Helios Airways plan ZU522 på Larnacas flygplats på Cypern.

Det är söndag morgon och den tyske kaptenen Hans Jürgen Martens, 58, sitter i cockpit.

Bredvid sitter andrepiloten Pambos Haralambous, vars familj berättat att han ska ha varit tveksam att flyga planet. Han tvivlade på dess säkerhet.

Flygvärdinnan Haris Charalambous och hennes pojkvän stewarden Andreas Prodromou, 25, hälsar passagerarna välkomna.

Han ska senare få en nyckelroll i flygdramat.

Allt går enligt rutinerna. De visar hur man tar på sig flytvästen. Och hur den gula syrgasmasken ska sitta.

De flesta av passagerarna är grekcyprioter.

Flera ska fira semester.

48 ungdomar från fotbollsklubben Omonia AC ska till en turnering i Tjeckien.

All kontakt bryts

Strax före klockan nio sätter de sig i de gråblå läderstolarna och spänner fast säkerhetsbältet.

Målet är Prag.

Men planet ska mellanlanda i Aten och släppa av 67 passagerare, varav 8 är barn.

Med besättningen är det 121 personer ombord när flight ZU522 lyfter från Cypern.

Efter ungefär en halvtimme rapporterar kaptenen att han har problem med luftkonditioneringen ombord.

En grekisk ingenjör på marken förklarar för den tyske kaptenen att han ska stänga ner systemet och sedan öppna det backup-system som finns.

Men enligt tidningen Cyprus Mail förstod de två männen inte varandra. Kort därefter åker planet in i grekiskt luftrum och all kontakt bryts.

Flygledarna i Aten ser på sin radar att planet fortsätter att flyga på sin marschhöjd, 10000 meter, men får ingen kontakt.

Grekiska försvaret skickar upp två jaktplan av typen F16 för att se vad som hänt.

Klockan 11.18 tar stridspiloterna en bild som visar hur andrepiloten ligger hopsjunken över kontrollpanelen, uppenbarligen medvetslös.

Försöker ta kontroll

Klockan 11.40 har läget förändrats ombord. Jaktpiloterna ser hur en man, klädd i uniform desperat försöker ta kontroll över planet.

Jaktpiloterna tar en bild som visar hur stewarden Andreas Prodromou kämpar med olika knappar.

Han har tagit flyglektioner och inser att han måste försöka landa innan det är för sent.

Under sina desperata försök att styra planet lyckas han ta ner det ett par tusen meter.

Ingen av jaktpiloterna ser till förstepiloten. Var kapten Martens befinner sig är ett mysterium.

Kan det vara så enkelt att han gått på toaletten? Eller fick han panik och störtade mot någon av nödutgångarna men tuppade av?

I kabinen har syrgasmasker lösts ut.

Stridspiloterna rapporterar det allvarliga läget och den grekiska regeringen kopplas blixtsnabbt in.

- Skjut ner passagerarplanet om det fortsätter att flyga, lyder ordern, enligt regeringskällor.

Kroppar överallt

Allt för att undvika att planet skulle störta i mångmiljonstaden Aten och döda hundratusentals.

Planet flyger på autopilot i cirklar.

Andreas Prodromou kämpar mot klockan och bränsletanken som börjar sina.

Klockan 12.05 kraschar Helios Airways plan mot en bergvägg i närheten av kuststaden Grammatikos, fyra mil norr om Aten.

Det blir ett slagfält.

Vrakdelarna vräks ut och tjock rök stiger snabbt upp.

Kraschen utlöser en kraftig skogsbrand.

Sönderbrända svarta likdelar ligger utspridda.

-Jag såg kroppar överallt, alla hade syrgasmasker på sig. Stjärtpartiet var avslitet och resten av flygplanet hade rullat 500 meter nerför bergssluttningen, säger ett ögonvittne till Reuters.

121 personer omkom

Greklands värsta flygolycka någonsin har just inträffat. 121 personer är omkomna.

Och ett relativt ungt privatägt cypriotiskt flygbolag, Helios Airways, blir snart ökänt.

På Larnacas flygplats samlas anhöriga och kräver att få ut passagerarlistorna. Vreden och sorgen vänds snabbt mot bolaget.

Det grundades 1999 och har sedan dess haft problem med säkerheten.

Samma olycksplan hade fel på trycket i kabinen under en flygning mellan Warszawa och Larnaca förra året.

-Alla våra plan kollas mycket noggrant och vi följer de internationella reglerna, säger flygbolagets talesman Vicky Xitas.

Nu ska bolagets återstående Boeing 737 skickas till Sverige för kontroll. Planen kommer till Stockholm i dag och ska undersökas i två dagar av Boeingexperter.

26 kroppar kan identifieras och obduceras på måndagen och tisdagen. Andrepilotens kropp är en av dem. Obduktionerna visar att samtliga 26 levde när planet störtade.

-Jag kan inte utesluta att de varit medvetslösa. Men vår slutsats är att de hade cirkulation och andades när döden inträdde, säger chefsobducenten Phillipos Koutsaftis.

Rapporter om att kropparna skulle ha varit djupfrysta har tillbakavisats.

Tre kroppar är fortfarande inte hittade. En av dem är piloten.

Olyckan förbryllar

Men olyckan förbryllar flygexperter.

Enligt den brittiske flyganalytikern Chris Yates som Aftonbladet talat med är tryckfall den troligaste förklaringen till katastrofen:

-Om andrepiloten inte omedelbart insåg situationens allvar när han satt ensam i cockpit kan han ha drabbats av medvetslöshet när tryckfallet inträffade.

På 10000 meters höjd är lufttrycket så lågt att människor inte kan tillgodogöra sig syre. Med motorernas hjälp höjs trycket i kabinen.

Trycksystemet på flight ZU 522 kan ha gått sönder.

-Man kan också tänka sig ett trasigt lås eller att ett fönster gått sönder, säger Chris Yates.

Blodspår från stewarden Andreas Prodromou har hittats i cockpit. Men varför han klarade sig vid medvetande och inte andrepiloten förbryllar. Han kan ha använt de små bärbara cylindrar med syre som finns i kabinen.

Grekiska myndigheter förnekar ihärdigt att sabotage eller terrorism skulle ligga bakom.

Sex rättsläkare har testat de 118 funna kropparna och inte hittat några spår av förgiftning.

Levde fram till kraschen

Chris Yates tvivlar även på att syrgasen i planet slutat att fungera:

-Ett antal passagerare uppges ha överlevt ända fram till kraschen. Fanns det ingen syrgas är det omöjligt.

Planets svarta lådor har hittats. Bland annat finns piloternas kommunikation under flygningen inspelade. Franska experter håller nu på att undersöka informationen för att hitta det slutgiltiga svaret på gåtan varför planet störtade.

Frågorna vi vill få svar på

Karin Östman