Tuffa tider för svensk e-handel

Uppdaterad 2013-09-05 | Publicerad 2013-08-13

Konkurrensen är stenhård mellan e-handelsföretagen.

Och kampen om kunderna har lockat fram nya köpbeteenden.

30-50 procent av allt som köps skickas tillbaka, skriver DN.

Att slippa ha en fysisk butik med hög hyra och personal och i stället använda en hemsida som skyltfönster har varit lockande.

Snabba leveranser av beställda varor har varit det huvudsakliga konkurrensmedlet.

Och att erbjuda gratis retur av de varor man inte är nöjd med.

Men konsumenternas vanor har förändrats och just de fria returerna har i det närmaste raderat ut lönsamheten i branschen.

Enligt forskning som Dagens Nyheter refererar till skickas så mycket som mellan 30 och 50 procent av alla varor i retur av kunden.

Klas Hjort, som forskat kring köpbeteendet på nätet, hävdar att erbjudanden som fri frakt och fria returer fått oss att handla på ett nytt sätt.

– Det leder till att fler köper plagg i flera storlekar och lämnar tillbaka dem som inte passar.

Totalt kostar varje ny kund mellan 800-900 kronor i marknadsföring.

– Det gäller att hålla hårt i kunderna man har och få dem att handla igen, säger Jonas Ogvall från organisationen svensk Distanshandel till Dagens Nyheter.

2012 var ett rekordår för den svenska e-handeln. Enligt branschorganisationen omsatte den 31,6 miljarder, nästan fyra miljarder mer än året innan.

Jan Huss

Följ ämnen i artikeln