Färgstarka hörlurar får folk att lyssna

Uppdaterad 2013-09-12 | Publicerad 2013-06-12

Med ett nytt formspråk har Urbanears satt färg på människors öron.

Men tiden som kaxig uppstickare är förbi.

– Vi har blivit ledande i Sverige, men vill bli det i 95 länder till, säger Konrad Bergström.

Under promenaden från Stockholms Central till Zound Indutries huvudkontor – företaget bakom Urbanears – behöver du inte gå långt för att stöta på ett par av deras färgstarka hörlurar. Kanske 50 meter, om ens det.

Där är ett par röda, och lite längre fram ett svart par. På andra sidan gatan går ett gult par förbi, och lite längre fram sitter ett till rött par och äter en smörgås på en parkbänk.

Men hjärnan bakom den svenska exportsuccén, Konrad Bergström, har dock inte blivit blasé över att se dem runt var mans hjässa.

– I början var det så klart annorlunda. När jag såg vår produkt ute på stan för första gången eller när jag är utomlands och ser ett par på ett kafébord bredvid mig blir jag stolt. Men det gör jag fortfarande. Särskilt när jag ser våra hörlurar på någon som är lite extra intresserad av mode och verkligen bryr sig om vad de har på sig.

Men Sverige är en relativt liten marknad för Zound, bara drygt 8 procent av den totala omsättningen. Redan från dag ett satsade man globalt. Från att ha varit ett sprillans nytt varumärke omsatte de 120 miljoner kronor efter ett år på marknaden, 252 miljoner efter två och 325 efter tre. Första året fanns hörlurarna i 22 länder. Tre år senare finns de i 95. Och 8 anställda är idag över 50.

– Jag visste redan från början att det kunde bli stort, förklarar Konrad. "Skit i Sverige", sa jag. "Det är vår hemmamarknad och det kommer att gå bra, men vi måste strukturera oss för en global lansering på en gång". Hela infrastrukturen fanns ju där. Internet nästan överallt, och människor som reser allt mer. Sätter du ett varumärke på en marknad, på rätt sätt, sprider det sig över gränserna som en löpeld.

Bortglömd accessoar

Konrad Bergström har sin bakgrund i arbete med livsstilsmärken. WeSC, Burton samt ett trettiotal till. Han är inte designer, säger han själv, men har ändock ett gott öga för produkter och varumärken.

– Eller en bra magkänsla för vad som kommer att sälja, fortsätter han. Det var en bra skola där jag lärde mig hur varumärken tas fram och distribueras.

Det var under ett projekt med Nokia som han tyckte sig se en bortglömd marknad. Andra generationens bärbara musikspelare var på ingång. Att välja musikspelare var ett lika modemedvetet ställningstagande som att välja skor eller solglasögon. Men hörlurarna var en bortglömd accessoar, ett funktionellt måste som sett ungefär likadana ut sedan Sony lanserade sin Walkman.

– Hörlurarna i sig symboliserar att du gillar musik och det är ballt i sig. Men det stannade där. Den var en funktionell produkt som inte sa så mycket mer om den som bar dem.

Konrad såg ett möjlighet att göra snygga och funktionella tillbehör som folk valde med lika stor omsorg som en märkesklocka.

– Gick du till en urmakare för 20-30 år sedan var den viktigaste frågan om klockan håller tiden. Idag drivs det av mode. Du väljer märke efter vad du vill förmedla om dig själv.

Vad förmedlar ett par Urbanears-lurar?

– Lekfullhet, svarar Konrad efter några sekunders betänketid, och att du är intresserad av design. De ser ut ungefär som en hörlur ska, så på det sättet är de inte banbrytande. Men vi har arbetat mycket med materialen, ergonomin och funktionerna. Till exempel har alla våra lurar en mikrofon inbyggd i sladden, något många av elektronikjättarnas hörlurar saknar.

Konrad menar att vi idag vill vara mer individualistiska än någonsin i vår konsumtion.

– På 80-talet ville alla följa trender, idag vill alla hitta en egen. Jag brukar ta Salomon ryggsäckar som exempel. Under en tid såldes de i 2.5 miljoner exemplar per år. Idag säljs det kanske 4 miljoner ryggsäckar årligen. Men en stor del av marknaden ägs av 20 olika märken och företag. Det är mycket svårare att vara helt dominerande.

Salomons ryggsäck var ju en övergående trend. Oroas du över att ni ska bli det?

– Frågan är ju hur stor man kan bli innan det börjar gå ner, så lite. Men just därför är vi aggressiva med nya modeller och flera olika märken.

Konrad menar att de också fått skjuts av hur mediekonsumtionen ser ut idag. Med smarta mobiltelefoner och allt snabbare mobilnät kan vi nu se film och strömma musik nästan överallt, vilket vi också gör.

– Telia, SVT Play, HBO, alla vill att vi ska konsumera mer. Och då är hörlurar ett måste. Som modeaccessoar kan de nog inte bli så mycket större men media konsumtionen gör att tillväxten bara kommer att öka.

Nytt självförtroende

När Konrad startade Zound hade han en konkurs i ryggen. Det var familjens surfbutik i Grebbestad som hade gått i stöpet. Bolaget ökade fortfarande, men kanske gapade de över för mycket.

– Vi hade väldigt stora idéer stora evenemang och vi vill ge tillbaka mycket till våra kunder. Men tajmingen var dålig, och det gick helt enkelt inte ihop. Som entreprenör så tänker jag, och säkert många som mig, " det här löser vi, det fixar vi". Men när man kommer till ett vägskäl och det verkligen inte går blir man otroligt nedbruten. Det var otroligt jobbigt och jag tappade självförtroendet.

Hur byggde du upp självförtroendet efter det?

– En vän sa "kom ihåg, du har kunskapen. Och kunskapen är värd mer än pengar. Den kan ingen ta ifrån dig". Det blev något av en vändning för mig och jag kände mig redo att återvända som entreprenör. Jag hade också lärt mig att man inte kan göra allt själv. Jag hade idéen till Zound och kunde så fröet. Men tog in sju andra personer som fick det att växa till ett träd. Du kan inte göra allt själv.

En annan viktig läxa blev att skilja på passion och kärlek.

– Är du kär tar du inte alla beslut med sunt förnuft.

Vikten av långsiktiga planer och lösningar var också något Konrad tog med sig.

– Vi uppnådde målen vi satte upp men visste inte hur vi skulle göra härnäst. Nu har vi redan nästa treårsplan färdig och vet i detalj hur vi ska fortsätta.

Vilka svårigheter hade ni som helt nytt varumärke?

– Massor, överallt, hela tiden, skrockar Konrad. Är du ett nytt varumärke ifrågasätts du av alla. Nu hade vi tur då vi är ett Stockholms-företag. Om vi varit från en annan stad eller land hade nog inte folk trott på oss lika mycket. Men svenska företag har väldigt bra rykte. Sen är det ju allt runtomkring. Du ska ha finanser, produktflöde, ett bra kundbemötande, fakturor som ska skickas in, pengar som ska samlas in. Det enda du kan vara säker på, när du driver ett företag, är att du stöter på nya problem varje dag. För oss som vuxit så snabbt har vissa problem löst sig själva, samtidigt som man känner att något kan bli ett problem längre fram. Framgången beror på hur du löser problem långsiktigt.

Har ni känt växtvärk?

– Oh ja, så är det. Vissa saker faller mellan stolarna. En stor utmaning är att få den interna kommunikationen att fungera. I början satt vi alla i ett rum vid samma bord. Alla var uppdaterade, så fort något nytt hänt. Nu är vi flera avdelningar och ibland kan du säga en sak 10 gånger, och det finns fortfarande folk som inte hört det. Sen måste avdelningarna ha respekt för varandra. Det är lätt att säga "vadå, det är väl bara att skeppa en produkt?" eller "men ni kan väl bara sätta ihop en kampanj". "Vad är problemet?". Men det är ju mer komplicerat än så.

Näst på agendan för Zound och Urbanears är att gå från trendig rookie till en marknadsledare. Att gå från kaxiga uppstickare till marknadsledare.

– Vi blir ju tvungna att arbeta på nya sätt. Men jag tror att vi kan bidra mycket med vår inställning till design och funktionalitet, och vår kunskap om att bygga varumärken. I Sverige har vi kanske lyckats bli en huvudleverantör. Men vi vill bli det i 95 länder till.

Tipsa oss:

Här du en verksamhet du vill berätta om? Maila oss!

Kasper Nowakowski

Följ ämnen i artikeln