Körkortsfusk: Dold kamera ersätter fusklappen

Britta Kramsjö/TT

Publicerad 2019-12-07

De flesta fuskförsöken vid körkortsproven handlar om användning av teknisk utrustning. Arkivbild.

Fusklappar, fejkad identitet och mutförsök. Fuskförsöken vid körkortsproven tar sig olika uttryck.

– Det som varit vanligast nu är det här med teknisk utrustning, säger Kristina Hagberg vid Trafikverket.

Samtidigt försöker Trafikverket täppa igen hålen – och efterfrågar hårdare straff mot fusket.

Drygt 200 försök med fusk har upptäckts vid kunskaps- och körproven under 2018 och fram till juli i år, enligt siffror från Trafikverket. De flesta, 141 fuskförsök, har genomförts med teknisk utrustning där exempelvis öronsnäckor eller dolda kameror använts vid kunskapsproven.

– Det vi misstänker är att man fuskar på motsvarande sätt som vi har sett också på högskoleprovet, att man får hjälp i realtid genom att man har öronsnäcka och dold kamera med sig som har mobiluppkoppling, säger Kristina Hagberg, chef för förarprov vid Trafikverket.

– Vi har genom åren täppt till olika varianter på möjligheter att fuska, så därför ändrar det lite karaktär. Tidigare var det vanligare med till exempel fusklappar, att man hade skrivit på händerna eller hade med sig papperslappar som det stod saker på.

Kunder som utger sig för att vara någon annan och mutförsök förekommer också bland fuskförsöken.

– När det gäller fusk med id-handling och försök med muta polisanmäler vi alltid och får oftast fällande domar.

Bytt provsystem

I förhållande till det totala antalet genomförda kunskaps- och körprov under 2018, 860 800, är antalet fuskförsök få, anser Hagberg. Men hur många som kommer undan med sitt fusk går inte att säga.

Trafikverket har gjort en rad ändringar de senaste åren för att komma åt fusket. För två år sedan gjordes provsystemet om helt och hållet och systemet med så kallade provversioner byttes ut.

– Det innebar att ett prov låg ute ett antal veckor innan det byttes ut, alltså innehållet i provet. Gjorde man provet flera gånger kunde man få tillbaka samma frågor, dessutom misstänkte vi att man hade fotat av våra frågor och sedan sålde dem.

Till skillnad från tidigare får varje provdeltagare numer ett unikt prov med ett unikt innehåll vid varje provtillfälle.

– I dag behöver man göra en 17-18 prov för att få tillbaka en fråga som man haft tidigare.

Infört intygande

Övervakningskameror har också satts upp i provsalarna. Sedan ungefär ett år tillbaka har man även infört att alla provdeltagare före provet på heder och samvete ska intyga att de inte ska använda otillåtna hjälpmedel. Införandet skulle göra det möjligt att polisanmäla fuskande deltagare för osann försäkran. I våras friades dock två fuskare när detta prövades i tingsrätten, bland annat för att kravet om intygandet inte är grundat i lag.

En hemställan har därför gjorts till Transportstyrelsen om att ändra i föreskrifterna så att det i framtiden ska gå att brottsrubricera.

Den som upptäcks för fusk avvisas i dag från provtillfället och kan inte själv boka in sig på ett nytt prov. Det gör i stället Trafikverket, samtidigt som förstärkt bevakning sätts in vid nästa prov. Hagberg skulle helst vilja att det fanns hårdare straff att ta till mot de som försöker fuska vid kunskaps- och körproven.

– Vi skulle önska att vi hade samma verktyg som högskolan har kring högskoleprovet, att under en period kunna stänga av kunder som har försökt fuska, säger Hagberg.

Följ ämnen i artikeln