Nu byggs de nya hyrcykelstationerna

avRobert Rosén

Foto: Robert Rosén
Snart kommer det vara möjligt att hyra cyklar på ytterligare 50 ställen i Malmö.

Malmö by bike ska bli dubbelt så stort.

Utbyggnaden av stationer är i full gång.

– Vi får en större täckning av staden, säger Henrik Gunée, ingenjör på fastighets- och gatukontoret.

I över tre år har Malmö by bike - som är ett samarbete mellan Malmö stad och Clear Channel - funnits. Systemet med hyrcyklar har nu påbörjat en omfattande utbyggnad.

Förra hösten meddelade Malmö by bike att de ska gå ifrån 50 stationer med 500 cyklar till 100 stationer med 1000 cyklar.

Arbetet med utbyggnaden drog igång i mitten av augusti.

– Byggnationen är i full gång och vi kommer bli klara här under hösten, säger Henrik Gunée, ingenjör på fastighets- och gatukontoret.

Nya stationer står nu nästintill färdiga runt om i Malmö - där enbart inkopplingen av elen återstår innan stationerna kan börja användas.

18 stycken nästan klara

– Det är 18 stycken som nästan är klara. Där väntar man bara på inkoppling av elen, säger Henrik Gunée som meddelar att inkopplingen kommer ske löpande den närmsta tiden.

Då bygget av hyrcykelstationerna går snabbt kommer merparten av de 50 stationerna att stå färdiga innan årsskiftet.

– Nästan alla kommer vara klara i början av november. Sen är det fyra stycken som byggs nästa år, i samband med ombyggnadsprojektet.

Många av de nya stationerna kommer finnas i stadsdelar som tidigare inte haft några stationer.

– Vi får en större täckning av staden, så att man når ut till fler användare. Sen är det även så att det blir en viss förtätning av stationer i city, så att man kan avlasta de mest använda stationerna.

Vill koppla ihop med kollektivtrafik

Bland områdena som får hyrcykelstationer i samband med utbyggnaden finns Limhamn, Kirseberg och Rosengård.

Platserna för de 50 stationerna har bland annat beslutats genom en målpunktsstudie.

– Vi har haft olika prioriteringsgrupper. Arbetsplatser är en viktig del och även kollektivtrafiken, så att man kan koppla ihop sin fortsatta resa om man tagit buss eller tåg så att man kan komma vidare på ett smidigt sätt. Sen sker utbyggnaden i utvecklingsområden då vi ska försöka ställa om till ett mer hållbart resande och då är det viktigt att vi har alternativ.

De fyra nya stationer som inte kommer byggas förrän nästa år är belägna i Västra Hamnen och Hyllie, på Ön samt vid Malmö Live.

ARTIKELN HANDLAR OM

Malmö

Kirseberg

Hyllie

Limhamn

Rosengård

Cykel