Äldre känner sig lurade av nya telefontjänsten

Uppdaterad 2014-11-16 | Publicerad 2014-11-15

TELEFONLUR? Företaget har fått 200 anmälningar på sig.

De trodde att de fått ett slut på telefonförsäljare – i stället började fakturorna hagla in.

Nu varnar Konsumentverket för en ny våg av företag som dragit på sig 200 anmälningar bara i år.

– Min 75-åriga moster var rädd för straffavgifter så hon hade ju betalt det här i all evighet, säger Fredrik Claesson till Aftonbladet.

Under namnet Stoppa Telefonförsäljning Limited gör företaget – precis tvärtom.

Många, framför allt äldre, har hamnat i en räkningsfälla och betalat hundratals kronor till företaget för att slippa telefonförsäljning. I många fall ska de drabbade ha fått fakturor utan att ens ha godkänt att ansluta sig till tjänsten.

Tjänsten har sålts in som en motsvarighet till Nixtelefon, som flera svenska teleoperatörer samarbetar med för att hindra telefonförsäljning till personer som önskar slippa.

”Trodde det var gratis”

Oftast rör det sig om engångsbelopp på 299, 399 eller 499 kronor, men många av dem som anmält Stoppa Telefonförsäljning Limited ska ha fått uppfattningen om att de inte behöver betala något över huvud taget.

– Det är själva försäljningsmetoden som är problemet. Många har trott att man varit i kontakt med just Nixtelefon och att tjänsten varit gratis, säger Anna Lindström på Konsumentverket till Svenska Dagbladet.

Över 200 anmälningar

Trots upprepade försök att få slippa betala fakturorna har Stoppa Telefonförsäljning Limited ignorerat kraven. Nu försöker Konsumentverket sätta stopp för Stoppa Telefonförsäljning Limited, som är registrerat på Malta och därmed inte går under svensk lagstiftning.

– Vi har fått in över 200 anmälningar från direkt drabbade eller deras anhöriga hittills i år. Från Konsumentverkets sida har vi skickat in en begäran till vår motsvarighet att vidta åtgärder, säger Anna Lindström vid Konsumentverket till Svenska Dagbladet.

”Surt att lura gamla människor”

Marguerite Augustsson är en av dem som stött på ”Stoppa Telefonförsäljning Limited”, i egenskap av god man för en 90-årig kvinna.

– Det hade ju hunnit bli påminnelseavgift så det blev ännu dyrare, säger Marguerite Augustsson till Aftonbladet.

Hon tog med sig fakturan till polisen som hjälpte henne med anmälan. Men bara några dagar senare kom beskedet att ärendet lagts ner.

– Jag bestred ändå fakturan och skickade tillbaka den och sa att de blivit polisanmälda, säger Marguerite Augustsson.

– Det är surt att lura gamla människor på det där sättet.

Liknande företag

Stoppa Telefonförsäljning Limited är dock inte ensamma med sin affärsmodell. För två veckor sedan blev 75-åriga Anita Johansson uppringd av bolaget Nix Spärrservice.

– De fick henne att gå med på detta. Sen fick hon en faktura på 399 spänn och då sökte jag upp dem på nätet, säger systersonen Fredrik Claesson.

Trots att Nix Spärrservice svarat på mejl efter att Fredrik kontaktat dem fortsatte påminnelsebreven komma, berättar han.

– Nu har det gått två veckor men inget har hänt, så det verkar som att vi som protesterar slipper betala. Men många äldre har ju ingen som kan stå upp för dem. Min moster var rädd för straffavgifter så hon hade ju betalt det här i all evighet.

Riktiga Nixtjänsten - Nixtelefon - varnar för företaget med det snarlika namnet och poängterar att Nix Spärrservice absolut inte ska förväxlas med deras gratistjänst. Även Konsumentverket varnar för företaget på sin hemsida.

Aftonbladet har sökt Stoppa Telefonförsäljning Limited utan resultat.