Facebook öppnar för mobilreklam

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-08-08

Försöker desperat få in pengar

Reklam i mobilen. Facebook behöver hitta nya sätt att få in pengar.

Börsnoteringen blev en jätteflopp.

Värdet på Facebooks aktier har nästan halverats sen i maj.

Nu öppnar bolaget för reklam i mobilen för att få in mer pengar.

Än så länge rör det sig bara om en testomgång. Men faller försöket väl ut kommer mobilanvändare att mötas av riktad reklam när de loggar in på Facebook i mobilen. Facebook tänker låta app-utvecklare marknadsföra sina nya alster så att de hamnar mitt i nyhetsflödet, enligt BBC. När en användare klickar på en app kommer Facebook att skicka användaren vidare till en extern sajt – allt för att öka intäkterna.

Kan styra reklamen

Utvecklarna kommer kunna se vilka appar och tillägg användarna har laddat ner på Facebook i datorn och på så sätt anpassa reklamen. De kommer dessutom kunna styra reklamen mot användarna efter kön, ålder och land.

I slutet av juni hade Facebook 543 miljoner aktiva användare som använde sajten från mobiltelefon eller surfplatta. I takt med att utvecklingen går från dator till mobilt användande behöver bolaget hitta nya sätt att få in pengar.

Värdet har halverats

Facebook var värderat till sanslösa 700 miljarder kronor inför börsnoteringen den 18 maj, men företaget har haft svårt att tjäna pengar på sina tjänster. Sen introduktionen har värdet på aktien nästan halverats. Totalt handlar det om 330 miljarder kronor som försvunnit på knappt tre månader.

Följ ämnen i artikeln