Guide: Digital brevlåda – lätt som en plätt

TT

Uppdaterad 2020-01-17 | Publicerad 2018-03-01

1 mars är sista dagen att skaffa digital brevlåda – om du vill ha skattepengar redan i april. Arkivbild.

Är du en av alla de som ännu inte har en digital brevlåda? Det är enkelt att skaffa – och ett säkert sätt att ta emot privata brev från myndigheter och företag. Så här gör du:

Först och främst – det finns olika brevlådor att välja mellan. Vill du ha en helt statlig ägd låda som bara tar emot post från myndigheter, välj "Min myndighetspost". Det finns också flera privata alternativ som även tar emot post från företag. Valet är ditt.

För att komma in i din digitala brevlåda krävs att du kan logga in säkert. Det sker med en så kallad e-legitimation eller ett Mobilt BankID. Kontakta din bank för mer information.

Färdig? Välj den operatör vars låda du vill ha, surfa in på deras sida och ladda ner. På Skatteverkets hemsida presenteras olika alternativ att välja mellan.

Det spelar ingen roll om du väljer att läsa dina brev på padda, mobil eller stationär dator. Du kan dock bara gå in i brevlådan genom att legitimera dig. Det säkerställer att ingen annan kan läsa din post.

Har det kommit någon ny post? Du behöver inte logga in i din digitala brevlåda och kolla, eftersom lådan skickar e-post så fort ett nytt brev dyker upp. Smidigt! (Hos vissa operatörer kan du dock behöva göra en inställning för att få aviseringar.)