Tillväxt för Schibsted men sämre siffror för Aftonbladet

Publicerad 2019-07-16

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Mediekoncernen Schibsted redovisade idag ett bättre resultat än förväntat – men för Aftonbladet, som ingår i koncernen, gick det lite sämre.

Lena K Samuelsson, Aftonbladets publisher, är emellertid inte orolig.

– Mediebranschen går igenom en enormt tuff transformation, alla påverkas, men Aftonbladet står starkare digitalt än någon annan, säger hon.

Mediekoncernen Schibsteds underliggande rörelseresultat för det andra kvartalet i år landade på 1,06 miljarder norska kronor. Det är över analytikernas förväntningar som låg på 1,02 miljarder enligt en enkät från Reuters.

Intäkterna ökade 4 procent till 4,8 miljarder norska kronor, rapporterar TT.

Utmaning

För Aftonbladet, som ingår i Schibsted, gick det inte lika bra. Intäkterna för Aftonbladet föll 15 procent, framförallt på grund av omregleringen av spelmarknaden.

Resultatet landade på 30 miljoner kronor. Efter andra kvartalet förra året var summan 57 miljoner kronor.

– Vår största utmaning är Aftonbladet då annonsintäkterna minskat kraftigt efter att spelregleringen resulterat i en kraftig tillbakagång för spelmarknaden och minskade annonsintäkter, säger Kristin Skogen Lund, vd för Schibsted, till TT.

Lena K Samuelsson, Aftonbladets publisher, säger att regleringen av spelbranschen har haft en tydlig effekt på annonsintäkterna, men att tidningen stärkt sig i flera andra branscher, till exempel mat, dryck och resor.

Utvecklingen går också framåt på andra områden.

Stark utveckling i Plus och Viktklubb

– Vi har en stark utveckling av användarintäkterna både i Plus och Viktklubb. Det är oerhört glädjande och viktigt i vår strategi, säger hon.

Lena K Samuelsson oroas inte av resultatet, utan säger att hon känner sig trygg:

– Print går bra och gör ett fantastiskt jobb med att utveckla både tidningen och intäkterna. Aftonbladet är väl rustat för förändringar, vi arbetar långsiktigt med att bygga en solid och bred digital affär med god balans mellan kostnader, användarintäkter och annons.  Jag är trygg med den strategin.