Rusning till Skånetrafiken – när nya systemet börjar

Publicerad 2019-12-13

Många besökte Skånetrafikens kundcenter på fredagen.

Skånetrafiken går i helgen över till sitt nya biljettsystem.

Vilket märktes vid kundcentrumet i Malmö - där köerna ringlade långa.

– Många som kommer dit är rädda att deras pengar ska frysa inne, säger Mattias Hennius, presschef vid Skånetrafiken.

Skånetrafiken håller på att fasa ut Jojokortet och i morgon, lördag, går man över till det nya biljettsystemet som innebär att Jojo Reskassa inte längre går att använda. Resenärer får då istället betala med appen, sitt bankkort eller med det nya kort dit man kopplar biljetter.

Osäkerheten kring det nya biljettsystemet är dock stor och under fredagen var det långa köer in till kundcentrumet på Malmö Centralstation. Någonting som lär fortsätta under helgen.

– Att det skulle kunna bli en så här intensiv period här i helgen var nog ganska väntat ändå, får man säga, berättar Mattias Hennius, presschef vid Skånetrafiken.

Kan behålla Jojokort i tio år

Kösystemet är uppdelat på så vis att de som vill köpa det nya Skånetrafikenkortet står i ett led medan de som vill köpa en månadsbiljett på sitt Jojokort - vilket då går att använda hela januari också - står i ett annat led.

Många resenärer hade också begett sig till kundcentrumet för att föra över sina återstående pengar på Jojokortet till värdekoder som de kan använda fortsättningsvis.

– Det vi försöker trycka ut är att du inte behöver gå till ett kundcenter för att få ut de pengar du har på Jojokortet. Du kan ha de där i tio år, så det finns ingen anledning att gå dit i helgen. Många som kommer dit är rädda att deras pengar ska frysa inne, säger Hennius och fortsätter:

Kön ringlade lång inne på Malmö Centralstation.

”De kommer inte beröras”

– Det är mycket de frågorna vi får och så är det många människor som kommer dit för att byta ut ett kort mot ett nytt kort. Så det är egentligen två saker.

Med anledning av att biljettsystemet nu förändras har Skånetrafiken under helgen bemannat upp med extra personal för att hjälpa osäkra resenärer.

– Väldigt många pendlare reser redan i dag med vår app, så de kommer inte beröras så mycket. Då är det mer de resenärer som enbart reser med Jojokortet som berörs mest.

Reaktionerna på det nya biljettsystemet har varit mixade.

Blandade reaktioner

En del tycker att appsystemet är bra medan andra tycker att det är synd att bolaget gjort sig av med Jojokortet.

– Det är ganska så blandat skulle jag säga, men många kommer dit och är oroliga. När de sedan lämnar så känner sig sig istället lugna, säger Hennius och lägger till:

– De som kommer till kundcentrumet är den grupp som är mest kritisk eller skeptisk. De som redan har gått över till appen är inte där.

Skånetrafiken rekommenderar resenärer med Jojokort att i första hand gå över till appen och därefter använda sitt betalkort, men ett nytt reskort kan kvitteras ut till dem som hellre vill ha det.