Rekordmånga ringde Kvinnofridslinjen

TT

Publicerad 2020-01-14

På tio år har antalet samtal till den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen ökat med 75 procent. Arkivbild.

Förra året tog Kvinnofridslinjen emot fler samtal än någonsin tidigare. Den 30 december besvarades 204 samtal, vilket är dygnsrekord.

Under 2019 besvarades sammanlagt 42 405 samtal, vilket i snitt blir 116 samtal per dygn. Detta är en ökning med 16 procent jämfört med 2018. På tio år har antalet besvarade samtal ökat med 75 procent.

"Frågan synliggörs i media, och myndigheter och organisationer gör satsningar både för att uppmärksamma och motverka våldet. Det bidrar till att fler vågar berätta att de är utsatta för våld", säger Åsa Witkowski, chef för NCK:s patientverksamhet, i ett pressmeddelande.

Kvinnofridslinjen är en nationell stödtelefon som drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset på uppdrag av regeringen.