Kamp mot klockan efter största oljeläckan på decennier

Publicerad 2018-01-15

Oljetankern som exploderade utanför Kinas kust i förra veckan har orsakat det största fartygsläckaget av olja på årtionden.

En kamp mot klockan har startat – för att undvika en miljökatastrof av stora mått.

Oljetankern Sanchi hade 136 000 ton oljekondensat ombord när den kolliderade med ett fraktfartyg utanför Kinas kust den 6 januari. I samband med kollisionen bröt en kraftig brand ut på fartyget, några dagar därpå exploderade delar av fartyget – och under söndagen sjönk det slutligen. Två besättningsmän har hittats döda men hoppet om att finna någon av de 29 återstående personerna ombord vid liv är ute. Nu riktas i stället räddningsarbetarnas fokus mot att skydda den känsliga havsmiljön från en allvarlig miljökatastrof.

Området känt för sitt rika marina ekosystem

Den läckande oljan har hittills spritts över ett 13 kilometer långt och 11 kilometer brett område, enligt den japanska kustbevakningen. Östra Kinesiska sjön där olyckan inträffade är känt för sitt rika marina ekosystem, med såväl valar, tumlare och sjöfåglar, berättar marinforskaren Rick Steiner för nyhetsbyrån Reuters. Även miljöorganisationen Greenpeace beskriver platsen som viktig för fiskarnas lek.

Enligt Reuters är experter oroade att det sjunkna skeppet ska utgöra en större fara för det marina ekosystemet än det gjorde så länge det stod i lågor. När fartyget sjunker läcker troligen den allra smutsigaste och giftigaste typen av olja ut, bunkerbränslet, tillsammans med de sista resterna av oljekondensat.

– Som med alla typer av stora oljeläckor handlar mycket om tid. Det gäller särskilt för kondensatläckor, eftersom det är en så pass giftig och flyktig substans, säger Rick Steiner.

Svarta lådan kan ge svar

Flera andra experter har också varnat för stor påverkan på djurliv och växtlighet.

– Det är väldigt troligt att det här kommer att ta död på det marina livet i ett stort område, har Wei Xianghua, miljöexpert vid Pekings universitet, tidigare sagt till nyhetsbyrån AFP.

Det är fortfarande oklart exakt hur olyckan har gått till, men fartygets svarta låda kan lösa gåtan.

– Det innebär en hjälp för alla parter att vi har hittat den svarta lådan och kan undersöka vad som orsakat olyckan, sa Lu Kang, en talesperson för Kinas utrikesministerium, enligt Reuters.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln