Carina, 53, fick glas i Risifruttin – skar upp tungan

Publicerad 2023-07-06

Glasbiten som låg i Carinas Risifrutti.

Carina Nilsson hade precis tagit första tuggorna av Risifruttin när hon gjorde en makaber upptäckt i munnen.

Gröten var full av glasbitar.

– Först trodde jag att jag spottade jordgubbssylt, men det var blod.

I helgen skulle Blekingebon Carina Eriksson, 53, avnjuta en Risifrutti med jordgubbssylt till mellanmål. Men redan i den första tuggan kände hon något vasst som stack till i munnen.

– Jag knaprade lite på någonting hårt. Sen stack det verkligen till i munnen och då spottade jag. Först trodde jag att jag spottade jordgubbssylt, men det var blod, säger hon.

Skar upp tunga och tandkött

Carina Eriksson sprang då till toaletten där hon tittade sig i spegeln.

– Det var som helt avskalat på tungat och det blödde mycket. Jag hade också skurit upp tandköttet och läppen.

När hon sedan undersökte Risifruttin menar hon att hon hittade flera glasbitar i olika storlekar – både i gröten och sylten.

– Det känns som att det här hade kunnat slutat riktigt illa. Jag är fortfarande i chock.

Carina Eriksson har länge haft en förkärlek för Risifrutti men i framtiden tänker hon spisa annat till mellanmål.

– Jag slängde de tre burkarna jag hade kvar i kylen. Jag tänker aldrig äta Risifrutti igen. Jag drömmer fruktansvärda mardrömmar om det som hänt.

”Det var som helt avskalat på tungat”, säger Carina.

”Beklagar det som inträffat”

Orkla Sverige som äger Risifrutti bekräftar ärendet och uppger att man nu kommer att utreda saken vidare.

”Först och främst beklagar vi det som inträffat. Produktsäkerhet är a och o för oss. Vi följer naturligtvis produktansvarslagen och tar ansvar för skador som orsakats av en säkerhetsbrist hos våra produkter”, skriver Cecilia Gannedahl som är kommunikationsdirektör vid Orkla Sverige.

Vidare skriver hon att företaget är i kontakt med Carina Eriksson och att de ska skicka glasbiten på analys.

” Vi har även ställt frågan om konsumenten behövt uppsöka läkare. Vi har ännu inte fått någon återkoppling från konsumenten och vi inväntar glasbiten så att vi kan påbörja vår analys och givetvis hjälpa konsumenten med detta”.

Följ ämnen i artikeln