Så får ditt företag ett bra rykte – direkt

Uppdaterad 2013-04-25 | Publicerad 2013-04-11

– Driver du ditt eget företag får göra allt själv. Men i en franchisekedja är det möjligt för franchisetagare och franchisegivare att på ett effektivt sätt dela på arbetsbördan så att ett plus ett blir mer än två, säger Jonas Ideström.

Kundernas förtroende är den viktigaste pusselbiten till ett framgångsrikt företagande.

Vägen dit är lång. Jättelång.

Men det finns en genväg: franchising.

Jonas Ideström.

Statistiken talar sitt tydliga språk: det är väsentligt färre konkurser bland franchiseföretagen än bland traditionella företag. Och skälen är flera och till synes enkla.

– Den som vill starta ett franchiseföretag kontrolleras noga av huvudbolaget. Alla blir inte utvalda, säger franchiseexperten Jonas Ideström.

Lönsam affärsidé

Med en bakgrund som vd för flera av Sveriges mest kända franchiseföretag känner Jonas Ideström väl till fördelarna med företagsformen.

– Det beskrivs ofta som ett mellanting mellan tryggheten med anställning och osäkerheten med eget företagande. Det är missvisande. Det är ett eget företagande och kräver samma fokus och engagemang. Men det finns stora fördelar.

De fyra främsta framgångsskälen är:

1. Dokumenterad, testad och lönsam affärsidé

2. Stöd, rådgivning och utbildning

3. Stordriftsfördelar

4. Nätverk av andra som gör exakt samma sak

Välj rätt – jämför vilkoren

Utvecklingen för franchising har varit enastående i Sverige de senaste tio åren och Jonas Ideström beskriver det som en ketchupeffekt.

– Att ett så traditionstyngt företag som statliga Postverket valde att lägga ut verksamhet inom franchisingmodellen har betytt mycket.

Andra faktorer bakom allmänhetens erkännande av affärsmodellen är att kedjorna bevisligen har lyckats och att bankerna därigenom fått en annan inställning.

För huvudbolaget är det viktigt att ”filialerna” klarar sig. En konkurs påverkar hela varumärket. Därför är de noga med vem de skriver kontrakt med. En noggrannhet som seriösa franchisetagare ska kopiera, anser Jonas Ideström.

– Jämför de olika franchisekedjornas villkor noga. Bedöm deras ledningars möjlighet att sköta huvudföretaget framgångsrikt. Schabblar de så drabbas du.

Vilka branscher som är heta varierar över tid men följer samhällets övriga trender. Just nu märks en ökning bland frisksport och hälsa.

Rot- och Rutavdragen har ökat antalet bolag i de sektorerna och franchisevarianterna har följt med.

Och Jonas Ideström är övertygad om att hantverkarkedjorna kommer att bli framgångsrika.

– Som privatperson i behov av en engångsinsats av hantverkare väljer man med största sannolikhet ett känt varumärke framför ett okänt.

Jan Huss

Följ ämnen i artikeln