Vingummin har bytt smak – nu rasar godisälskare

Publicerad 2015-09-01

Här är företagets svar på kritiken

Häromveckan lanserades det nya receptet på välkända ”Basset's winegums”. Man kan lugnt säga att det inte föll i smaken.

– Jag trodde att det var ett skämt, säger Nathalie Dahlqvist, 30, till Aftonbladet.

Nathalie Dahlqvist från Stockholm hade letat i flera veckor efter den klassiska kartongen med vingummi. Till slut kom sambon hem efter en helg i Malmö med favoritgodiset – men när Nathalie slet upp påsen ur kartongen kom besvikelsen.

– När jag öppnade påsen trodde jag att det var ett skämt. Jag blev väldigt besviken när jag smakade, säger hon.

Konstistens, smak och färg – det mesta var förändrat.

– De var mycket mjukare och det är helt andra smaker. Man har en bild av just hur den röda smakar men det stämmer liksom inte.

”Förstår inte hur man kan ändra”

Hon märkte sedan att det fanns en text på kartongen där det stod "nytt recept".

– Det är en sådan etablerad klassisk grej, jag förstår inte hur man kan ändra det. Speciellt inte utan någon förklaring. Det är en annan produkt, det är inte samma grej, säger Nathalie.

Hon är heller inte ensam om att ha reagerat på det nya receptet. På en inofficiell Facebooksida tillägnad "Basset's winegums" har andra konsumenter skrivit om sina skräckupplevelser under sommaren när det nya receptet lanserats:
”Det värsta ni gjort. Aldrig mer era vingummin”.
”Det nya receptet har förstört mitt favoritgodis”.
”Nu smakar det som en billig kopia”.
”Det var det äckligaste jag har smakat”.

Försvaret: ”Glada att konsumenter säger ifrån”

Företaget Mondelez International (tidigare Kraft Foods) äger och förvaltar flera varumärken i livsmedelsbranschen, däribland "Basset's winegums". Enligt Kristian Hvilen, nordisk kommunikationsdirektör på Mondelez International, är det nya receptet ett sätt att förbättra kvaliteten.

De nya godisbitarna kommer enligt företaget i färre smaker, större och mjukare bitar samt med mer naturliga färgämnen. De starka reaktionerna tar Hvilen med ro.

– Vi har fått både positiva och mindre positiva reaktioner. Vi är glada att våra konsumenter säger ifrån för det visar kärlek och engagemang för vår produkt, säger han till Aftonbladet.

Väljer annat godis

Nathalie Dahlqvist är allt annat än nöjd med förklaringen.

– Det är ett väldigt tråkigt svar, hur kan de inte ha undersökt det innan på något sätt?

Nu tror hon att en hel del vingummi-älskare, som hon själv, kommer att hitta andra godissorter istället.

– Folk är traditionella och att förändra något som var så bra och populärt tror jag inte på. Jag tror deras försäljning kommer minska framöver, säger Nathalie.

Följ ämnen i artikeln