Får hjälp – efter försäkringsupproret

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2013-11-28

Emma Adolfsson, 22, i Nacka fick i augusti en kronisk sjukdom som gör henne svårt utmattad.

Men Trygg Hansa ansåg att hon hade förmåga att arbeta – tills hon ställde upp i Aftonbladet TV.

– De ringde dagen efter och sa att de hade felbedömt mitt fall, säger Emma Adolfsson.

I augusti 2013 fick Emma Adolfsson diagnosen ME, en kronisk sjukdom som bland annat innebär en svårt funktionsnedsättande utmattning.

– Jag kan sova 14–15 timmar per natt och vaknar aldrig utvilad. Jag har värk. Jag kan krascha om jag går ut på en tio minuters promenad med mina hundar, förklarar hon i Aftonbladet TV.

Så snart hon fått diagnosen av sin läkare ringde hon sitt försäkringsbolag Trygg Hansa och anmälde sjukdomen. Hennes förhoppning var att få ersättning eftersom hon hade 100 procent nedsatt arbetsförmåga, enligt sin läkare.

Får inte utbetalning

Men det fick hon inte.

– Efter ett tag fick jag besked om att min ansökan hade blivit avslagen. Anledningen var att Försäkringskassan hade nekat mig ersättning, berättade Emma Adolfsson när Aftonbladet skrev om henne senast.

Hon bad förtvivlat försäkringsbolaget att ändra sitt beslut. Hon hade ju fått information från bolaget självt att hennes diagnos kunde omfattas av sjuk- eller olycksfallsförsäkringen. Men Trygg Hansas besked var att hon inte får några pengar, eftersom hon inte har någon arbetsoförmåga.

– Detta trots att min läkare bedömer att min arbetsförmåga är nedsatt med 100 procent, något som jag också har intyg på, säger Emma Adolfsson.

Emma ställde upp på att möta Trygg Hansa i Aftonbladets tv-studio, för att prata om varför hon inte fick någon ersättning. Men i sista stund bokade representanter från försäkringsbolaget av.

De lämnade dock ett skriftligt uttalande: ”Utifrån det underlag vi hittills har fått in, så kan vi inte se att arbetsoförmågan är så omfattande”, skrev de bland annat.

Men de hade också fått uppgifter om att Emma går hos en rehabmedicinsk klinik för att få hjälp med sin diagnos, och ville att hon skickar in resultatet från utredningen där så att de kunde se vilken funktionsförmåga hon har.

”Felbedömt mitt fall”

Dagen efter tv-sändningen, i tisdags, ringde Emmas telefon.

– Det ringde en kvinna som sa att hon var chef på Trygg Hansa. Hon sa att de hade felbedömt mitt fall och skulle göra en individuell bedömning. Och att kommunikationen hade brustit rejält.

Hon hoppas att samtalet innebär att försäkringsbolaget tänkt om vad gäller ersättning. Men hon är osäker.

– De ville fortfarande ha ett intyg, jag förstår inte riktigt vad det är de vill ha, jag har ju skickat allt som min läkare har skrivit. Det är inte så att jag kommer att bli frisk för att jag går på rehabmedicinska kliniken, det är inte mirakelprogram som ska göra en bättre. Jag har ju en kronisk sjukdom.

Personen som ringde Emma är Marie Olovsson, Trygg Hansas gruppchef för sjuk- och olycksfallsteamet. Hon är fåordig när Aftonbladet ringer.

– Jag sa samma som vi uppgav i sändningen, att om hon skulle få fler behandlingar vill vi få in utredningen på det.

Kan det ändra något beslut som tagits i Emmas ärende?

– Det kan jag inte svara på, det får vi se när vi har fått de kompletterade handlingarna.

Betyder det här att ni öppnat ärendet igen?

– Vi har aldrig stängt ärendet, i och med att hon behandlas tittar vi på det igen.

Följ ämnen i artikeln