MP-väljarna lär knappast upprepa sitt misstag

Med fyra procent av väljarna bakom sig lyckas Miljöpartiet få regeringen att driva igenom ett förbud mot dieselbilar i städerna.

Enligt förslaget som regeringen väntas presentera i morgon fredag ska bilar som inte är renade enligt de nyaste reglerna, Euro6, kunna förbjudas.

Det handlar om 1,3 miljoner dieselbilar som Miljöpartiet vill förbjuda, de nyaste är sålda så sent som 2015, för lite drygt två år sedan. De var miljöklassade när de såldes, för att utsläppen av växthusgasen CO2 är upp emot 20 procent lägre än med en motsvarande bensinbil.
Därför miljöklassade regeringen dieselbilarna. Därför köpte människor som ville ta ansvar för miljön just sådana bilar. Därför köpte de flesta företag sådana bilar som tjänstebilar.
Nu, knappt tre år senare lyckas Miljöpartiet med ett väljarunderlag just över riksdagsspärren, att driva genom miljözoner som ska porta de nyligen miljöklassade bilarna från städerna.

Det handlar om bilar för i snitt en halv miljon kronor när de såldes nya, som i ett slag kan förlora större delen av sitt andrahandsvärde.
Transportstyrelsen har räknat ut att miljönyttan av ett dieselförbud rör sig om 330 000 miljoner kronor på en tioårsperiod. Medan kostnaden för bilisterna som äger en dieselbil närmar sig tio miljarder kronor. Ungefär 130 000 kronor per hushåll som äger en dieselbil. Den siffran är beräknad på om förslaget skulle gå igenom redan år 2020 som varit Miljöpartiets krav. Två år senare är kanske kostnaden per hushåll runt 100 000 kronor. Fortfarande mycket pengar.

Men Transportstyrelsens uträkning visar att luften i städerna trots allt inte är så dålig. Och att förbud mot personbilsdieslar inte får så stort genomslag.

I Göteborg till exempel kommer ungefär lika mycket dieselföroreningar från sjöfarten som från bilismen (när måste vi stänga hamnen?).
Tyskland har gått före och beslutat att vissa städer ska kunna förbjuda äldre dieselbilar i stadskärnorna. Men det går inte att jämföra luftföroreningarna i Stuttgart eller Düsseldorf med luften i Stockholm eller Göteborg, än mindre med övriga svenska städer. Till och med i lilla Norrtälje vill Miljöpartiet införa dieselförbud.

Varför? Har Miljöpartiet tappat alla proportioner? Vi har ju knappt några problem alls med luften i Sverige. Så varför denna hetsjakt på nästan nya dieselbilar?
Jag har skrivit det tidigare: Det här är bara början. Miljöpartiet med sin väljarbas på Södermalm i Stockholm vill förbjuda dubbdäck i stora delar av Stockholm. Trots att forskningen visar att de relativt stora dubbpartiklarna är ganska harmlösa för hälsan. Nu vill de stoppa dieselbilarna. Och i Gamla stan ska alla bilar utom elbilar och de allra renaste gasbilarna förbjudas.
Men Miljöpartiets Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott, har också sagt att på sikt ska även privatägda elbilar förbjudas i städerna. Och då handlar det inte om utsläpp utan om trängsel och trivsel, har hon sagt. Även elbilar tar plats på gatorna(!), därför måste även de förbjudas.

Socialdemokraterna är emot de stränga miljözonerna. Men Miljöpartiet som hatar bilen hotar att spräcka regeringen, ett halvår före valet, om de inte får igenom sitt bilförbud.
Statsminister Stefan Löfven vill inte medverka till en regeringskris. Därför går Socialdemokraterna med på förslaget.
Min gissning är att av 1,3 miljoner dieselbilsägare som riskerar körförbud i städerna röstade åtminstone några tiotusental på Miljöpartiet i förra valet. De lär knappast upprepa sitt misstag i september. Då försvinner miljöpartiet ut ur riksdagen. Och d<ERoå faller förslaget. Det spelar ingen roll om Socialdemokraterna lyckas bilda regering utan Miljöpartiet, eller om det blir en ny alliansregering. Dieselförbudet faller.

Vad som sker i framtiden är svårt att sia om. Med all sannolikhet blir avgasreningen ännu bättre på nya bilar, och de äldre dieselbilarna med sina kväveoxidutsläpp fasas ut och går till skroten. Miljön blir bättre utan att över en miljon svenska bilägare ska riskera ett plötsligt värdefall på den nästan nya bilen.

En bil de köpte just för att den var miljöklassad.