Sorry, nya Slussen är inte en plats för alla

Nya Slussen är överklagad till Svea hovrätt och i morgon blir det ”syn” av den berömda och uttjänta trafikkarusellen. Jag är granne till Slussen och har blivit kallad som motpart. Det betyder att jag har rätt att yttra mig och har funderat på tre ­frågor: 1. säkerheten, 2. tillgängligheten, 3. skönheten.

Hur säker är den nya ­Slussen? Kan du känna dig trygg där du drar fram på din tjugo-växlare? Eller trampar din damcykel?

Och hur tillgänglig är den? Finns det plats för alla och envar: skakiga äldre, smått­ingar, barnvagnar, cyklar, rullatorer och handikappade. Och om du bara orkar hasa några steg i taget är nya Slussen en plats för dig?

Och skönheten? Hur satsar man på skönheten? För nog måste väl den unika utblicken mot Saltsjöns och Mälarens vatten ha varit prio, när man projekterade Slussen?

Nej, så blev det inte. Och här är några saker du måste tampas med när du passerar den nya Slussen.

Tillgänglighet

Högre nivåskillnader: gångvägarna blir brantare. Det blir mer än dubbelt så höga lutningar på de över 50, 70 och 140 meter långa gångvägarna.

En trappa med 99 trappsteg byggs mellan Södermalmstorg och Slussplan. Tänk ett fyravåningshus. 1 700 personer i timmen ska pass­era och först i går fick vi veta att monstertrappan ska kompletteras med två hissar och två rulltrappor.

Det ska bli broöppning mellan Söder och Gamla stan? Visste du det? 25 000 cyklister och gående får räkna med att stå där och vänta. Om sommaren är det många fritidsbåtar som ska passera.

Säkerhet

Cyklister måste trängas mellan bussar och bilar på smala cykelbanor.

Det blir dubbelriktade ­cykelbanor, farliga vid omkörning.

Det blir långa, branta ­omvägar mellan Kajplan och Södermalmstorg.

Farliga korsningar, S-kurvor och möten i backar.

Skönhet

Hur ska Mälarens och Sa­lt­sjöns världsberömda vattenspeglar lyftas ännu mer?

Svar: Här blir inga lyft. Här ska byggas för. Och från Södermalms torg blir det bara en glipa kvar mot Mälaren och Gamla stan. Och del­ar av utsikten mot Saltsjön har också offrats: Tio nya ”glaskuber” och kontorsbyggnader kommer att ta det mesta av utsikten mot det skimrande vattnet som har gjort Stockholm världsberömt.

Sorry, men den nya Slussen är varken säker, vacker ­eller till för alla och envar.