När branschen skakar krävs modiga satsningar

Lena K Samuelsson: Vi är väl rustade. Men inte nöjda.

Aftonbladets chefredaktör Lena K Samuelsson.

Den svenska mediebranschen går igenom de tuffaste åren någonsin. Länge har det talats om tipping points och digital transformation.

Men det är nu det händer.

Nedläggningar, konkurser och enorma sparpaket är följden. Gamla affärsmodeller sviktar och annonsmarknaden är svag. I det läget levererar Aftonbladet en vinst  (EBITDA) på 116 miljoner kronor. Vi är stolta, men inte nöjda.

Aftonbladet tillhör den börsnoterade koncernen Schibsted som i dag levererade sitt resultat för fjärde kvartalet och helåret 2019. I koncernen ingår svenska bolag som Lendo, Prisjakt, tv.nu, Klart och Svenska Dagbladet. Schibsted har också stora medier (VG, Aftenposten med flera) och verksamheter i Norge och Finland. Koncernchefen Kristin Skogen Lund kunde i morse presentera ett totalt resultat (EBITDA) för 2019 på närmare två miljarder norska kronor. Schibsted är dessutom majoritetsägare i börssuccén Adevinta med marknadsplatser som Blocket i över tjugo länder.

Krävs modiga satsningar

Schibsted, vars huvudägare är en stiftelse (se faktarutan nedan), är en stark medieägare med en bred portfölj av digitala konsument- och finanstjänster, många av dem sprungna ur det som en gång var Aftonbladet Tillväxtmedier.

Att tillhöra en koncern med stora resurser och dokumenterad förmåga att bygga digitala bolag är en trygghet i en mediebransch som i övrigt skakar i grundvalarna. Det senaste året har vi sett klassiska titlar som Östra Småland Nyheterna läggas ner och tidningar som Västmanlands Nyheter försvinna. Metro gick i konkurs, Veckans Affärer liksom flera andra tidskrifter har bommat igen. När branschtidningen Dagens Media i somras tittade på 22 lokaltidningars resultat redovisade 14 av dem förlust. Stora sparpaket har lagts, nu senast på Expressen som ska ta över hundra miljoner i kostnader och tvingas till personalneddragningar.

Även Aftonbladet har de senaste åren tagit ner kostnaderna rejält för att anpassa verksamheten för en digital värld. Alla mediehus i landet behöver ha fokus både på både kostnader och investeringar. Det går inte bara att spara sig igenom detta. Här krävs också modiga satsningar. I går kunde vi berätta om en sådan – Sportbladet köper rätten att sända OBOS Damallsvenskan under tre år och skriver därmed  både sport- och tv-historia.

Slåss mot Google och Facebook

Aftonbladet har i många år varit finansiellt starkt, med hundratals miljoner i resultat och större digitala intäkter än printintäkter. Men även vi påverkas av den omställning branschen går igenom när papperstidningarnas upplagor faller. Den svaga annonsmarknaden 2019 och särskilt förändringar i spelbranschen slår hårt. 

Vi slåss mot internationella plattformsföretag som Google och Facebook om annonspengarna, tillsammans tar de 90 procent av den digitala tillväxten på den svenska marknaden. De tjänar enorma summor på den svenska publiken – utan att betala skatt på annonsintäkterna som andra aktörer. Smålandsposten hemma i Växjö betalar förmodligen mer skatt på sina intäkter än vad Google gör.

Fri och oberoende journalistik är en av demokratins grundpelare. Men det kostar att vara en nationell nyhetsförmedlare med bredd och djup. Det kostar att ha en tillräckligt stark redaktion för att vara en relevant lokaltidning i Småland. En långsiktigt hållbar affär är en förutsättning för en stark oberoende journalistik i hela landet.

Utvecklar journalistiken

Så, vad gör man då i en situation som är både tuff och utmanande? Man gör sig redo. Därför har vi senaste året rustat Aftonbladet för att göra ett bättre jobb för både våra läsare, prenumeranter och annonskunder. Vi arbetar tätt tillsammans med vår säljorganisation och bygger ett unikt premium-erbjudande på den svenska marknaden. Vi har ett fantastiskt team som varje dag jobbar hårt för att papperstidningen ska vara en stark produkt med hög kvalitet som läsarna gillar och köper. Fortfarande är Aftonbladets papperstidning enormt viktig och levererar stora intäkter varje år. Därför måste vi hela tiden utveckla både journalistiken och erbjudandet.

Men vi har också rustat oss för att hitta nya digitala intäktsströmmar. I den strategin ligger Aftonbladet långt fram, här är några exempel:

Nya digitala affärsmodeller

Sportbladet fortsätter att flytta fram positionen på rättighetsmarknaden, med OBOS Damallsvenskan, elitserien i bandy, fler fotbollsrättigheter och uppbyggnaden av en pay per view-tjänst (Sportbladet Play). För Aftonbladet är detta ett mycket viktigt strategiskt steg. 
Aftonbladet bygger en starkare kommersiell position genom nya erbjudanden inom mat, familj och ekonomi och helt nya digitala affärsmodeller som vi tittar på inom Aftonbladet Labs.
Vi utvecklar nya samarbeten och partnerskap och stärker den kommersiella organisationen med ett helt nytt team. Vi investerar tid och resurser i en ny organisation för data och analys.
Vi satsar på den viktiga lokala marknaden, med nya egna sajter för Malmö och Uppsala men också en bättre upplevelse i över 200 orter i Sverige med bland annat lokala sportresultat.

Ökad satsning på Plus

Vi har lagt mycket kraft på att utveckla våra prenumererade digitala tjänster som Plus och Viktklubb och det syns också i en kraftig tillväxt av användarintäkterna som ökade hela 24 procent under sista kvartalet. Vi kommer att satsa ännu mer på Plus framöver och du som prenumererar kommer att få mer läsning och fler tjänster. Många svenska mediehus ser en positiv utveckling av digitala prenumerationer och tjänster.
 
Aftonbladet och Sportbladet fortsätter också att stärka positionen som primär nyhetsdestination, inte minst bland unga. Under sista kvartalet nådde vi ett räckviddsrekord i mobilen med 2,9 miljoner dagliga unika användare. Totalt når Aftonbladets journalistik upp mot 3,7 miljoner svenskar varje dag. Det är ett stort ansvar och vi jobbar hårt för att leverera på det ni läsare vill ha, breaking news i världsklass, Sveriges bästa sportbevakning och en nyhetsjournalistik med bredd och djup, värme och skärpa. 

Det tar tid att ställa om. Aftonbladets digitala resa började 1994. I dag är Aftonbladet ett moget digitalt bolag med en daglig, stark relation med svenska folket. Det gör oss också till en unikt stark partner för våra kunder. Den kommersiella kraften i Aftonbladet ger oss styrka att hela tiden utveckla journalistiken och nya digitala produkter. Det är de tuffaste åren. Vi är väl rustade. Men inte nöjda.