Vi tar vårt publicistiska uppdrag på fullt allvar

Klockan 14.53 får polisen larm om att en okänd förare i lastbil kör på människor längs med Drottninggatan i Stockholm. Exakt fem minuter senare, klockan 14.58, skickar vi vår första så kallade nyhetsflash. Vår medarbetare från Sportbladet – Robin Bornehav – är först på plats och klockan 15.01 går vi upp live i vår TV-studio. Då vet vi inte att vi ska sända 55 i timmar i sträck.

Sju minuter efter det första larmet in till polisen är Aftonbladets nyhetsarbete redan i full gång. Telefoner ringer, tips och bilder strömmar in. Medarbetare som varit ute på stan i ärenden, ute på uppdrag eller kanske på väg hem, kommer tillbaka in till redaktionen för att göra en insats.

Mitt i allt står vår nyhetsredaktör – Mia Carron – vilkens viktigaste uppdrag nu blir att sortera information, fördela arbetsuppgifter och fatta publiceringsbeslut. Vad vi har fått bekräftat och vad som ännu inte är bekräftat. Vad vi behöver verifiera med egna vittnesuppgifter, med polisen eller annan för oss trovärdig källa.

”Det är som att stå mitt i ett vattenfall”, säger Mia Carron.

Att i alla tips som kommer in kunna fånga och sortera ut fakta från spekulationer, att kunna särskilja vad som går att publicera och vad som inte går att publicera, det är en utmaning.
Men det är vårt jobb.
Vi ska alla vara rustade för sådana här situationer.

Aftonbladet blir vid stora nyhetshändelser Sveriges första val för nyheter, det första alternativet för att få reda på vad som hänt och fortsatt händer.

Vi måste därför överväga varje beslut noga. Vi tar vårt publicistiska uppdrag på fullaste allvar, vår rapportering ska präglas av saklighet och vara väl övervägd.

Som Sveriges primära nyhetskälla måste våra redaktionella muskler vara vältränade. Samtliga medarbetare vid vår breaking news-desk ska veta exakt vad som är deras uppgift och alla medarbetare som strömmar till från övriga avdelningar få reda på sin.

Vi stänger dessutom av all reklam så att informationen kring händelsen, om det som av statsministern redan tidigt betecknas som ett terrordåd, ska nå ut snabbare.
Vårt uppdrag är att ge alla oroliga information i kris.

Det är klart att vi under de intensiva nyhetsdygn som följt efter larmet säkert begått misstag. Bland de tusentals beslut som fattats under extrem stress vore det märkligt, och nästintill omänskligt, om vi vore helt felfria.  

Nu börjar efterarbetet med utvärderingar och analyser. För det handlar om att träna sig, att bli ännu bättre. Det är ett krav vi ställer på oss själva och ett krav vi har på oss från våra läsare, tittare och användare.

Aftonbladet hade nästan sju miljoner unika besökare under fredagen.

Det är för alla er vi finns till.

Följ ämnen i artikeln