Mejla

Frida Boisen

Hur länge ska människor få köra bil?

Glad midsommar! Och kör försiktigt. Förhoppningsvis inte i många år till. För en sak är säker: Människan ska inte köra bil.

Vi är för trötta, för stressade, för ouppmärksamma, vi skickar för mycket SMS eller är för fulla. Homo sapiens har snart gjort sitt bakom ratten.

Om tio år hoppas jag att AI och bilrobotar ska ha tagit över kontrollen. Människan bör på sikt förbjudas att köra bil.

Foto: JONAS BILBERG
Om tio år behöver det kanske inte ens finnas en ratt i en bil, om den istället styrs av AI.

Jag vet. Det kan göra ont att höra sanningen. För visst är vi många som älskar att köra bil. Men ärligt talat: Människan har snart mött sin överman när det kommer till att fatta beslut i trafiken. Och frågan är hur länge vi ens ska tillåta att ha människor som får köra bil. I nio av tio trafikolyckor är det vi människor som står för felen. Ta bort oss de mänskliga besluten ur ekvationen och döden på vägarna kommer att minska radikalt.

Tar vi nollvisionen i trafiken på allvar, om att noll personer ska dö i trafiken, med delmålet, max 220 personer år 2020, är det förstås positivt att AI-forskningen inom transportområdet och självkörande fordon är prioriterat, och att vi lägger i ytterligare en växel. För det är AI – artificiell intelligence – som kommer att förändra vår värld av transporter till en otroligt mycket säkrare, snabbare och klimatsmartare värld.

Det behövs. Och det är frustrerande att AI-forskningen inte minst inom transportsektorn tar sådan tid. Men trafik är komplicerat och trots supersmarta robotar är det otroligt många oförutsedda situationer som en fordonsrobot måste vara beredd på och veta hur den ska hantera, något en AI-forskare på området diskuterade med mig under en timme häromveckan.

Förra året var nattsvart läsning ur trafiksäkerhetssynpunkt. Efter att antalet omkomna i trafiken snittat på 272 förlorade liv per år, så omkom 325 personer i fjol i trafiken, värsta siffran på nio år.

Vad döljs bakom siffrorna? Rattfylleri, omkörningsolyckor, fler tunga fordon inblandade som kör för fort, fler motorcykelolyckor.

Hur ska AI göra trafiken smartare och säkrare, undrar du.

På en rad vis såklart. Robotar med AI-teknologi blir exemplevis inte rattonyktra. Tills vi har smart AI-teknologi, vore det ju lämpligt att utreda om vi inte bara bör införa obligatoriskt alkolås i alla bilar. Varför genomför inte bara bilindustrin detta själva, utan lagstiftning, som en goodwillåtgärd?

Vad gäller den tunga trafiken. Här kommer vi i framtiden styra den självkörande lastbilstrafiken till natten när ingen annan kör. Det finns ingen anledning att ha tunga lastbilar i vägen, när det är hög belastning på vägarna. Och att vi kommer att ha fler transporter på vägarna är ingen avancerad prognos, med en e-handel som bara ökar.

I Finland testkörs redan nu lastbilskonvojer med en endast en mänsklig förare i främsta lastbilen – och i Sverige jobbar statliga forskningsinstitutet Rise tillsammans med KTH, transportföretaget DB Schenker (med Volvo och Scania i sin lastbilsflotta) och Trafikverket med att genomföra de första lastbilskonvojtesterna i Sverige, något som inte minst sparar bränsle – och miljön förstås.

Självkörande bussar har vi redan i Kista och kring Chalmers i Göteborg och nu skissar Varberg kommun på att testa konceptet, för att nämna något om den tyngre trafiken i framtiden.

Vad gäller resten: Omkörningsolyckorna, olyckor vid trafikkorsningar (jag bevittnar tyvärr just sådan olycka av lättare karaktär nu medan jag skriver), så kommer framtidens AI-system att lösa mycket av detta.

I framtiden, och förhoppningsvis pratar vi betydligt snarare än 30 år bort (även om det är en tidsram forskaren Anna Pernestål vid Integrated Transport Research Lab vid KTH, siar om i en artikel i ämnet i Forskning och framsteg), så har vi inom en överskådlig framtid ett samhälle med helt självkörande fordon.

Där kommer bilar och bilarnas datorer att prata med varandra så att när bilar från olika håll närmar sig en korsning, kommer vi inte länge att ha stenålderssystemet med trafikljus, och farliga vänstersvängar, där människan fattar, ibland felaktiga beslut.

Istället kommer bilarna att kommunicera med varandra, och i realtid kalkylera vilken bil som ska åka först genom korsningen, om någon måste öka på hastigheten något, om ett annat fordon måste minska farten något. Istället för att 50 bilar i olika trafikriktningar står och spyr ut avgaser i evigheter, medan i värsta fall inget fordon rör sig framåt, utan alla väntar på sin tur på grönt ljus, kommer hela tiden bilar att röra sig framåt. På ett säkert vis, i ständig kommunikation med de andra fordonen i närheten.

Som sagt. Detta är inte science fiction. Det är pågående forskning där nya viktiga steg tas hela tiden. Ett av många områden där AI kommer att göra vår framtid säkrare. Väl värt att påminna om, i en tid då många tycks fokusera på hur AI och robotar ”kommer att ta jobben ifrån oss”. Ja, AI kommer att göra om arbetsmarknaden radikalt. Precis som att det idag inte finns växeltelefonister, eller hissoperatörer, kommer det i framtiden inte att finnas många taxichaufförer. Men det kommer att finnas andra, nya yrken son AI-operatörer och techutvecklare.

I väntan på självkörande bilar, finns såklart risker och möjligheter. Exempelvis blir varje generation bilar smartare. Den bil jag kör, en Volvo, speglar upp hastighet och aktuell hastighetsbegränsning i bilfönstret framför mig. En sorts augmented reality. Det vill säga att ett filter läggs på verkligheten som hjälper mig som bilförare att fatta klokare beslut, exempelvis, att sakta ner om jag kör för fort, varna när bilen kommer för nära en annan bil, och bilen vill också ligga kvar i sin fil, och jag får ta i ordentligt med ratten om jag vill byta fil, såvida jag inte använder blinkers, då går det utmärkt att svänga.

Men med AI som kör bilen, kommer besluten att bli än mycket smartare. Sanningen är att vi människor helt enkelt snart har mött vår överman när det kommer till att kalkylera såväl risker som att fatta de snabbaste, mest trafiksäkra besluten.

I dag måste du som körkortsbärare konstigt nog inte bevisa mer än en gång i livet att du har koll på trafikreglerna, eller att du ser och hör ordentligt, för att få förnyat förtroende med nytt körkort – ja, såvida du inte blir av med körkortet.

En vän berättade för mig att hennes äldre släkting som inte kört bil en enda dag sedan hon fick sitt körkort som 18-åring, nu plockade ut ytterligare ett körkort, som 73-åring, bara för att det kunde vara ”bra att ha”. Hur vi ens kan ha ett trafiksäkerhetssystem där det är möjligt gör mig mörkrädd.

Min pappa, som fick en hjärntumör, fick behålla sitt körkort, även när sjukdomen gjorde att han åkte sträckor med bilen utan att han visste vart han var.

Det var inte någon myndighet som drog in körkortet, det var jag som helt enkelt tog bilnyckeln och bilen. De sjuka som inte har en släkting som fattar de jobbiga besluten; Hur går det till i de fallen?

Midsommarhelgen är en trafikhelg där många människor fattar ruttna trafikbeslut. Ett beslut är väldigt enkelt: Kör inte full, kör inte bakis. Det är ett enkelt beslut. Och borde vara självklart för alla.

Snart behöver du inte fatta det beslutet. Hyfsat snart kör bilen sig själv. Snabbare, säkrare, mer klimatsmart. Och förmodligen väljer du att dela bilen med andra i större utsträckning än att äga den själv.

Då kommer de riktigt intressanta frågorna: Vad ska du göra med all tid som frigörs? Köra mindfulness? Meditera? Lära dig språk? Jobba? Kanske rent av träna? I Googles självkörande bil, som presenterades för flera år sedan, finns inte ens en ratt. Finns ju ingen anledning.

Vad ska finnas istället? Roddmaskin? Säng?

Tid för träning och återhämtning.

Sånt vi människor behöver mer av.

Kanske väljer du bildelningsföretag utifrån syfte med resan? Välja en sovbil? En träningsbil? Här finns möjligheter för innovationer och nya delningstjänster.

Buckle up! Framtiden är här.

Och med AI och självkörande fordon blir den betydligt säkrare, snabbare och smartare.

avFrida Boisen

ARTIKELN HANDLAR OM