Rädslan att blir lurad är bedragarnas främsta vapen

”Är jag utsatt för ett bedrägeri? Ingen aning. Men rädd blir jag.”

Det är högsäsong för bedragarna.

Ju mer det varnas för dem, desto aktivare blir de.

Det är dags att sätta press på bankerna som låter det hända.

Jag får flera sms och meddelanden från en bank jag aldrig haft kontakt med. Efter att ha debatterat med mig själv hur riskfyllt det är, loggar jag in. Där finns ett konto i mitt namn. Med en gammal mejladress som jag inte har använt på 15 år, och numret till den sedan länge icke existerande fasta telefonen.

Är jag utsatt för ett bedrägeri? Ingen aning. Men rädd blir jag.

För detta händer samtidigt som vänner, bekanta, Facebook-kontakter och familjemedlemmar berättar att de fått sms och telefonsamtal som försökt, och ibland lyckats, lura av dem pengar.

Den här situationen blir bara värre. Och rädslan man har för att bli lurad är bedragarnas främsta vapen.


Svenska Dagbladet berättar om sin förre medarbetare Jan Blomgren, 73, tidigare Moskvakorrespondent, som blev blåst på 1,3 miljoner kronor.

Upplägget känns igen från flera i min omgivning. Man får ett sms om en beställning av en Iphone 15 eller annan dyr sak, och uppmanas bekräfta till ett telefonnummer. 

Stressad ringer man numret och kommer till någon som säger att man är utsatt för ett bedrägeri och erbjuder sig att koppla till säkerhetsavdelningen på den bank där man är kund.

Man är omhändertagen, tror man, av en förtroendeingivande person som säger att det är några skurkar i Rinkeby med utländska namn som ligger bakom. Och så uppmanas man antingen att logga in med bank-ID för att få tillbaka sina pengar, eller att ”rädda” pengarna från sitt konto till ett annat.

Sen är ett livs besparingar borta för alltid.


Polisen, bankerna och pensionärsorganisationerna satsar stort på information till äldre för att stoppa bedrägerierna.

Ulf Stenberg, chefsjurist på organisationen Villaägarna, har en annan infallsvinkel.

”Det har informerats i över ett decennium, men det har ingen effekt. När man känner sig hotad och stressad faller det man hört bort, och det utnyttjas av bedragarna”, säger han när jag ringer upp.

Han vill flytta över ansvaret på bankerna, så att de får stå för de stulna pengarna.

”Det är bankerna som har säkerhetsluckor och borde åtgärda dem”.


Som betaltjänstlagen är skriven nu är det kundens ansvar i de flesta fall när man blivit avlurad sina pengar.

”Det krävs att regeringen vaknar och skärper lagstiftningen”, säger Ulf Stenberg.

Han föreslår ett tillägg i lagen där bankerna måste begränsa möjligheterna till bedrägerier.

”De kan inte fortsätta att göda de kriminella gängen med kundernas pengar”.

Han har flera förslag. Som beloppsbegränsning och tidsfördröjning av  stora överföringar, extra kontroller vid pengar till nya mottagare och tömningar av konton mitt i natten.


Flera lurade äldre har berättat för mig att de hamnat i en bubbla under ett långt samtal med en övertygande bedragare. När de har lagt på luren vaknar de till. Så att ha tid på sig att stoppa överföring av stora summor vore en välkommen förändring.



 Googla numret! I flera fall jag haft insyn i kommer sms från nummer som hundratals människor redan varnat för. Googla numret på hitta.se. I vissa fall har numret flaggats för bedrägeri i över ett år.

 Flytta sparpengarna! Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg tipsar om att nischbanker som Ikano och Avanza inte tillåter överföringar till annat än egna konton på annan bank.

 Ändra lagen! Villaägarna kräver en skärpning av betaltjänstlagen så att ansvaret för bedrägerierna läggs på bankerna, om de inte gjort tillräckligt för att stoppa bedragare.

Följ ämnen i artikeln