Fajten om Årets klapp har ingen given utgång

Läs Karin Ahlborgs kolumn

Årets julklapp är en espressomaskin.

Eller ett par hälsotofflor.

Eller en pappersgitarr.

Det beror på vem man frågar.

Vi blir aldrig mindre spendersamma vid jul. Varje år slår julhandeln nya rekord och i år förväntas vi handla för 14,9 miljarder – utöver det vanliga, blodpuddingen och toapappret.

Men vad ska vi köpa för alla pengar?

Sedan 1988 har Handelns utredningsinstitut, HUI, under pompa och ståt, eller i alla fall uppmärksamhet, utsett Årets julklapp.

Det tänker de göra i år också, men först den 25 november.

HUI ägs av Svensk handel som är en sammanslutning för alla branscher. Det finns inget särintresse för ett särskilt område och Årets julklapp har genom åren spridits mellan parfymerier, boklådor, husgerådsbutiker och klädaffärer.

11 av de 22 Årets julklappar har elektronikbranschen fått som present.

Fast det räcker inte, för de startade sin egen gerillaverksamhet 2001 genom att utse dvd-spelaren till Årets julklapp – som redan utsetts till Årets julklapp 2000 av HUI.

I år har elektronikhandeln beslutat att det bör stå en espressomaskin i varje hem.

Leksakshandeln, som drar in en fjärdedel av årets pengar under december, har bara fått äran att inneha Årets julklapp en gång. Det elektroniska husdjuret 1997. Branschen har i år utsett Årets leksak, en gitarr i papper som kan spela tre låtar på egen hand.

Årets julklapp är alltså inte på något sätt givet. En annons för tortyrliknande tofflor med piggar på sulans ovansida utropas till Årets hälso-julklapp.

Och branschorganet Market lanserar både låtsashamstrar, vinterkläder, blueray-spelare och stekpannor som bubblare till Årets julklapp.

Själv utropar jag hemsnickrade grejer till Årets julklapp bara för att få användning för rimmet ”Ärad vare Gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden”.

Följ ämnen i artikeln