Nollvisionen till trots är trafiken fortfarande åt helvete

E6 norrut är mer ett tillstånd än ett avstånd. Den knappa timmen det tar att köra från Malmö till Helsingborg är att be om smärta. Om sommaren brukar jag prioritera bort den sträckan.

Varje gång jag kört där har jag fått krypa i milslånga köer till följd av olyckor, nästan blivit dubbelmackad av långtradare eller åtminstone blivit omkörd på insidan.

Det är inte unikt. Varken för E6 eller för mig eller för någon väg.

Trafiken i Sverige är åt helvete. Fortfarande.

För 20 år sedan beslutade riksdagen om nollvisionen: En framtid där människor inte dödas eller skadas i trafiken.

En utopi, så klart, men saker hände. Från år 1997 till 2010 minskade antalet dödsolyckor nästan varje år. Sedan tog det stopp.

Under 10-talet har i snitt 275 människor omkommit i trafiken varje år. Utöver det har ungefär 20 000 personer skadats årligen, varav 2 700 svårt.

I år såg det ljusare ut, till en början. Men sedan månadsskiftet har dödolyckorna avlöst varandra. Öppna valfri tidning: Svarta rubriker, nästan varje dag.

Varje enskild olycka har sina tillfälligheter, men sammantaget: Det blir inte bättre.

Statistiken finns där, tillgänglig för alla: Trots att mer än hälften av alla fotgängare som blir påkörda i 50 km/h avlider håller endast varannan person hastigheten på 40-vägar. Var tredje dödolycka är alkohol- eller drogrelaterad. 40 procent av alla som dör i trafiken har inte säkerhetsbälte. Män kör sämre, unga män kör sämst.

Då har jag inte ens nämnt alla raketforskare som sitter bakom ratten och leker med mobilen.

Ändå har regeringen knappt agerat. I fjor beslutade man att ge nollvisionen en nystart, vilket innebar ytterligare utredningar och noll konkreta åtgärder.

Fokus är alltid på annat, trots att dubbelt så många dör i trafiken än till följd av mord eller dråp. ”Alternativa medier”, som älskar att rapportera om Sveriges förfall, ägnar aldrig en spalt åt trafikolyckor. Om inte muslimer är inblandade, vill säga.

I veckan rasade en känd moderat ledarskribent över att polisen inte prioriterar att sy in tiggare på Stockholms gator. Väldigt många höll med honom.

Samma vecka skadas, statistiskt sett, 384 människor i trafiken. Antagligen fler, på grund av årstiden.

Följ ämnen i artikeln