Coop har lyckats reta upp kunderna – igen

Jag vet inte hur Coop bär sig åt.

Men de lyckas verkligen reta upp sina kunder ideligen.

Nu senast genom att slänga ut Leksandsbröd ur sortimentet.

Karin Ahlborg.

Det är kedjornas marknad, om det råder inga tvivel.

Ica, Coop och Axfood med Willys och Hemköp är de som dikterar villkoren för leverantörerna.

Priser förhandlas och omförhandlas och ingen av matkedjorna drivs på ideella grunder.

Affärerna ska tjäna pengar.

I Sverige är det en knepig situation eftersom Ica har ungefär halva marknaden.

Det är tufft för en leverantör att bli utslängd från halva sin potentiella kundkrets och inte många utmanar Ica.

Men leverantörerna är lika vinstdrivande och förlorar de mot Ica kan de alltid muskla sig mot – i sammanhanget – småpluttar som Coop och Axfood.

Det är samma djungelns lag som gäller överallt: rår man inte på den största kan man dänga dem som är mindre.

Prisförhandlingar är alltså inte något som Coop är ensam om, men jag måste säga att antingen har de haft osannolik otur eller varit ruggigt osmidiga i sina mellanhavanden med leverantörerna.

För de konflikter som nått utanför förhandlingsrummet har inte snajdat till Coops rykte:

Först portade de Sveriges populäraste ketchup, Felix, från hyllorna.

Därefter, mitt i den mest upphetsade närproduceratdiskussionen, slöt man avtal med Arla och stängde ute Milko och Skånemejerier. Företag med stark lokal förankring – och protesterna uteblev inte.

Nu är det Leksandsbröd man är i luven på och det upprör kunderna enormt, eftersom Leksandsbröd är ett litet familjeföretag och brödet betraktas som närproducerat i en stor del av Sverige, särskilt i Dalarna där matfrågor kan få man ur i huse på ett kick.

Det ligger inte långt borta att ”Coop” och ”buse” blir synonymer. Man borde kanske välja sina strider med något större omsorg om man är det minsta mån om sin image.

Följ ämnen i artikeln