Hur vi kommer att göra (och ni kommer att ta del av) nyheter i framtiden

MARTIN SCHORI: Aftonbladet-bottar, skräddarsydda nyhetssajter och mer valfrihet

AI kommer att påverka oss, det gör alla stora teknikskiften.

Vi är bara i början av AI-revolutionen men redan nu kan vem som helst, med ett enkelt knapptryck, producera enorma mängder innehåll. Som sedan kan tas ut i alla tänkbara former och kanaler. Blixtsnabbt.

Frågan blir då: Hur kommer medier som Aftonbladet att se ut och fungera i framtiden? Och hur kommer populära chattbottar som ChatGPT förändra sättet ni tar del av oss?

 

För visst kommer vi att påverkas, det gör vi alltid vid stora teknikskiften.

Internet slog sönder den affärsmodell som tidningar historiskt levt på: att ta betalt för att köra ut pappersutgåvor till prenumeranter.

Generativ AI,Generativ AI är en typ av artificiell intelligens som skapar något nytt och unikt, som text, bilder, videor och digitala upplevelser. som är den typ av AI som är mest på tapeten just nu, berör en annan del i kedjan: själva produktionen av nyheterna. Alltså texterna, men också video och ljud.

 

Här är några, av många, tänkbara scenarier på hur framtidens nyhetssajter kan se ut.

Mer unikt innehåll (bakom lås och bom)

Medier kommer att satsa ännu mer på eget, unikt innehåll man inte kan hitta någon annanstans. Artiklar, videos och ljud som säkert tagits fram med stöd av AI men som också innehåller mänskliga möten och annat som är svårare att automatisera. Det innehållet kommer att ligga bakom betalvägg.

Mer överblick och kortare texter

Alla som någon gång varit på internet vet att det inte direkt råder någon brist på innehåll. Och då har vi inte ens sett början av generativ AI. Så en annan trolig hypotes är att medierna kommer bli bättre på att

kurera En process där man sållar bland tillgängligt innehåll och presenterar de mest relevanta, intressanta och värdefulla delarna. viktiga och bra nyheter. Både sina egna, men också andras. I dag har många nyhetssajter ett snabbt flöde av en stor mängd artiklar. För de som besöker Aftonbladet tio gånger om dagen (tro mig, ni är många som gör det!) är det inget problem, snarare tvärtom. Men för dem som inte gör det är det kan det vara svårt att få överblick.

I användarundersökningar och på andra håll kan vi se att många vill ha just överblick. Man vill snabbt få en uppfattning om det viktigaste som hänt, tänk en Ekot- eller Rapportsändning. I en värld där vi översköljs av en tsunami av innehåll, både i traditionella och sociala medier, kommer de som kan kurera det bästa av det stå starka.

Trovärdighet viktigaste valutan

... och de som dessutom kan göra detta med en trovärdighetsstämpel kommer att stå ännu starkare. Många medier som Aftonbladet, New York Times och Le Monde har funnits i hundratals år. Det gör att vi är lite sega på att förändra oss – men samtidigt ska man inte underskatta de varumärken som byggts upp under så lång tid. Trovärdighet och transparens kommer att bli framtidens kanske viktigaste valuta. Det kommer att behövas i en värld med så otroligt mycket, både sant och falskt, innehåll.

Valfrihet åt alla!

En annan förändring som vi ser komma redan nu är att ni läsare får mer valfrihet kring hur ni konsumerar våra nyheter. I dag skriver vi artiklar, gör poddar och video, men vi bestämmer hur långa de ska vara och i vilka former de ska publiceras. AI kan ganska enkelt hjälpa oss att erbjuda fler alternativ: Vill ni läsa mycket eller lite om den här händelsen? Kanske titta eller lyssna i stället? Eller varför inte läsa halva artikeln och sedan lyssna klart på den när du går av bussen? Våra nya AI-genererade artikelsammanfattningar (som du kan se ett exempel på längre upp i artikeln) är ett litet steg på vägen.

Artifact är en nyhetssajt startad av Instagram-grundarna Mike Krieger och Kevin Systrom. Den bygger på AI-teknik och har ett personaliserat nyhetsflöde, något som fler medier kan tänkas ta efter.

Du får ditt eget nyhetsflöde (nästan i alla fall)

Sedan internet startade har en människa, en redaktör, bestämt vilka nyheter som ska ligga var på en startsida – och var de ska ligga. I dag har många automatiserat placeringarna på i alla fall delar av sidan. Detta kommer vi se mer av i framtiden. Du kommer få mer av nyheter du är intresserad av och lite mindre av annat. Många är skeptiska till en sån utveckling då de är rädda för ännu mer filterbubblor men jag tror att det är en nödvändighet. Publiken förväntar sig en viss del av det vi kallar

personalisering.En skräddarsydd upplevelse utifrån individen som kan baseras på tidigare beteenden eller intressen som individen själv uppgett. Dessutom kan AI hjälpa oss att se till att den journalistiken vi tycker är absolut viktigast ska nå alla – oavsett om man besöker sajten tio gånger om dagen eller en gång i månaden. I dag försvinner nyheterna som bekant snabbt. 

Chatta med Aftonbladet-boten?

Kanske kommer även ert beteende förändras, vilket tvingar oss att agera. Google förändrade sättet vi alla sökte efter information och det är inte omöjligt att chattbottarna kommer göra det också. Många har säkert stött på chattar för kundservice där man kan ställa enklare frågor och bli hänvisad till rätt ställe. I framtiden kanske en besökare på en nyhetssajt möts av en robot som man kan ställa frågor till, som ett komplement till att scanna av ett flöde. ”Vilka är de fem senaste nyheterna?” ”Vad händer i Iran?” ”Vad vet vi om olyckan på Gröna Lund?” Etc. 

 

Teknik förändrar beteenden och det är osannolikt att den här AI-revolutionen inte skulle skapa nya. Vi ska göra allt vi kan för att fortsätta vara ert förstaval för nyheter, även i en sådan tid.