Jag skulle aldrig kliva in i en självkörande Volvo

För exakt ett år sedan krockade en självkörande Volvo XC90 i Arizona. Bilen hörde till taxi-bolaget Ubers testflotta i Tempe, Arizona. Uber avbröt testkörningarna en tid, men när polisen kom fram till att motparten orsakat olyckan fortsatte försökskörningarna.

I dag hände det igen. En ny självkörande Uber-Volvo kör rätt på en kvinna som är på väg över gatan ledande sin cykel.
Kvinnan dog på väg till sjukhuset.

Enligt de första försiktiga gissningarna i Tempe spekulerar man om olyckan kan bero på att kvinnan korsade gatan där det inte fanns något övergångsställe. Den självkörande automatiken ska i så fall inte ha upptäckt kvinnan, eftersom hon korsade gatan på "fel ställe".

Självkörande bilar är något som alla biltillverkare jobbar med och som alla politiker tror på som en snar lösning på olyckor och trängsel. Volvo har försök i Göteborg och vd Håkan Samuelsson tror att framtiden redan är här.
Men vilken idiot som helst borde begripa att framtiden är långt bort. Hur ska den teknik se ur som kan förutse alla miljontals olycksrisker i trafiken?
Jämför med flyget. Autopiloten med dubbla datasystem som arbetar oberoende av varandra kör planet till rätt destination. I en korridor där inga möten förekommer. Inga vänstersvängar. Inga flygplan som stannat för att piloten behövde kissa. Ingen som leder sin cykel framför planet. Ändå sitter det två piloter och övervakar flygningen.

Men inom bilindustrin tror vd:ar och tekniker att de ska fixa bilar som kör medan föraren löser korsord. Jag finner inte ord för den okunnighet och arrogans som nu skördat ett liv till. Ja, det är inte den första dödsolyckan med självkörande bilar. En självkörande Tesla misstog ett vitmålat traktorsläp för ett vitt moln. Föraren som kanske satt och löste korsord dog.
Och det är definitivt inte den sista. Men att just Volvo med sin extrema säkerhetsfilosofi ("Ingen ska dö en ny Volvo 2020", står det i reklamen) sätter sitt stora förtroende hos bilköparna på spel på det här sättet är häpnadsväckande.

Om jag var Volvos ägare Li Shofu skulle jag vara mycket oroad. Om Uber-taxin som kom för att hämta mig var en självkörande Volvo skulle jag inte kliva in.
En fråga som kommer att debatteras den närmaste tiden är: Vems var felet? Var det Ubers? Eller Volvos? Knappast föraren, han ska ju kunna ägna sig åt annat. Eller staten Arizona?
Ingen vet. Ingen tar ansvaret. Alla parter har blivit fartblinda.