Skitiga bilar okej – om man kör tunga stenar

Fritt fram i Stockholm för de allra skitigaste dieselbilarna. I varje fall om föraren måste köra omkring med "Väldigt, väldigt tunga stenar. Och verktyg." 

Ja, det var språkröret Isabella Lövins (MP) svar på Belindas Olssons fråga i Opinion Live på söndagskvällen. En fråga språkröret inte förberett sig på. Och som bringade henne helt ur fattning.  

”En sån bil ni har”

Belinda Olsson ställde upp en leksaksbil på bordet.
–  Du kanske känner igen den här bilen?
Men Isabella Lövin svarade inte på frågan utan fortsatte dra sitt valmanifest. 
– Vi tittar på torkan i Sverige just nu och den är helt extrem. 
Isabella Lövin går på utan att veta vart. Belinda Olsson försöker få språkröret tillbaka på spåret. 
– Jag tänkte att du kan känna igen den här bilen?
Tystnad. 
– Känner du igen den?
– Jag ser att det är en, ähum, någon slags pickup. Eller något liknande.
– Det är en sån bil ni har i er familj. En skitig, den skitigaste miljöboven. Den har ni i er familj. Den är registrerad regelbundet på trängselskatt i Stockholm.
Språkröret: Ahumm, den körs, äh, den är min mans bil och han är skulptör och han jobbar med sten. Jag tror att han har berättat för mig att han kör 300 mil om året med den här bilen. 
– Nu blir jag nyfiken, säger Belinda Olsson, hur funderar du runt det, att det är en skitig miljöbov?
– Nej det är väl bra att berätta då att han jobbar med väldigt, väldigt tunga stenar. Och verktyg. Där man ibland behöver använda den här.

”Nådde inte till språkrörets bil”

Miljöpartiet vill förbjuda bilar med fossildrift i Stockholm år 2030. Och förbjuda bilar med sämre rening än miljöklass Euro 6 i Stockholms innerstad senast 2020.
Språkrörets make kör en miljöklass 2000, som motsvarar Euro3! Som när familjens Ford Ranger från 2005 var ny släppte ut ungefär 20 gånger så mycket partiklar och sex gånger så mycket NOx som en modern Euro6-diesel. När den var ny, alltså. För en Euro6-diesel har ett diagnossystem som omedelbart varnar om reningen slutar att fungera. Sannolikt tappade familjen Lövins bil reningen redan efter ett par tusen mil.
Men med just den bilen är det tydligen inget problem, inte om man ska köra väldigt tunga stenar.
Visst gav Belinda Olsson och SVT Opinion skenheligheten ett ansikte? Miljöpartiets miljösamvete nådde inte ända till språkrörets bil.

Fotnot: Euro3 (miljöklass 2000) tillät för lätta lastbilar upp till 3 500 kg 0,78 gram NOx per km, jämfört med en modern Euro6 som får släppa ut 0,125 gram. Partikelutsläppen fick uppgå till 0.10 g, enligt Euro3,  bara till 0,005 g per kilometer enligt Euro6.
Det är ett av skälen till att innerstadsluften i Stockholm och andra städer blivit så mycket bättre.

Följ ämnen i artikeln