Förslag om flygskatt – så mycket dyrare kan din flygbiljett bli

Uppdaterad 2018-03-29 | Publicerad 2017-03-15

Regeringen lägger fram ett förslag om skatt på flygresor.

En lagrådsremiss ska skickas ut före sommaren och målet är att skatten ska börja gälla 1 januari 2018.

– Det är inte rimligt att flyget ska vara det enda transporslaget som inte betalar för den påverkan man har på klimatet, finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Per Bolund.

På en pressträff i dag berättade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) att regeringen går vidare med förslaget om en skatt på flygresor. En lagrådsremiss är planerad att skickas ut före sommaren, efter att förhandlingar om detaljerna har genomförts med budgetpartnern Vänsterpartiet.

Målet är att förslaget ska finnas med i höstens budget och att skatten ska börja gälla 1 januari 2018.

Frågan om en flygskatt har tidigare utretts. Den lägsta nivån som föreslås i utredningen är 80 kronor och ska gälla för varje enkel flygresa inom Europa och inom Sverige. För resor som är längre än 600 mil föreslås skatten för flygbolagen bli 430 kronor.

Regeringen kommer att luta sig mot det förslaget när man går vidare, säger Bolund.

– Vi tycker att det är rimligt att flyget, precis som andra transportslag, får betala för den klimatpåverkan man har. Det har varit en kraftig subvention till flyget under lång tid när man inte har betalat skatt på flygbränslets miljöpåverkan.

”Finns redan i ett antal länder”

Regeringens planer på en skatt på flygresor har kritiserats hårt från flera håll. Det finns en oro att små flygplatser ska få svårt att överleva och att den regionala utvecklingen ska bromsas på många håll.

Bolund menar att kritiken är väntad.

– Jag är inte förvånad att det kommer kritik när man tar bort en kraftig subvention som givits till en bransch. Däremot tror jag att den är överdriven. vi hörde samma tongångar när vi införde trängselskatten i Stockholm, att det skulle lägga en död hand över utvecklingen och att ingen skulle investera. Nu ser vi motsatsen, säger han.

Ministern tror att svenskarna är beredda att betala mer när man flyger.

– Jag tror att många går omkring med en lite dålig känsla i magen över den klimatpåverkan som vi nu ser får effekt runt om i vår värld. Jag tror att de är beredda att göra något åt det och att betala för sin klimatpåverkan.

Samtidigt meddelade finansmarknadsministern att regeringen i höstbudgeten går vidare med MP-förslaget om att skatterabatten för enmansföretag som anställer ska utökas rejält. Även den reformen är tänkt att börja gälla 1 januari 2018.

– På så vis skapar vi en grön skatteväxling där vi höjer skatten på utsläpp och sänker skatten på arbete, säger Bolund.

Kritiseras hårt

Regeringens besked får omgående hård kritik av oppositionen.

– Regeringens flygskatt är ett hårt slag mot företagare runt om i landet. Det är ingen grön skatteväxling, utan röd plakatpolitik. Tunga remissinstanser visar att flygskattens miljöeffekter är obetydliga, säger Mats Persson, Liberalernas ekonomisk-politiska talesperson.

Även Emil Källström, Centerpartiets ekonomisk-politiska talesperson är kritisk.

– Det är bra att de försöker sig på en grön skatteväxling. Sedan så är det bara att beklaga att de väljs en miljöskatt, flygskatten, som är allmän sågad och har extremt begränsad miljönytta, säger han.

Om regeringen inför skatten kommer den inte bli långvarig efter ett maktskifte 2018, menar Källström.

– Det kommer vara en av de första sakerna som vi river upp. Det är den slutliga chansen att stoppa det. Men sedan ska det här in och behandlas av riksdagen och det finns många sätt att agera parlamentariskt. Vi får se hur vi i Alliansen gör när förslaget läggs fram, säger han.

Källström vill i stället se andra åtgärder.

– Vi behöver resa klimatsmartare, det måste ske på flera sätt. Dels så kämpar vi på alla sätt på EU-nivå för att ytterligare skärpa upp utsläppshandeln, som ju flyget är en del av. Sedan är det nya bränslen som gäller, så att man flyger mer effektivt samtidigt som det byggs ut tågtrafik.

Maria Malmer Stenergard, skattepolitisk talesperson för Moderaterna, säger till TT:

– Det här är ren symbolpolitik. Regeringen gör det dyrare för resenärer och företag utan att skapa nytta för klimatet.

Även från flygbolagen kommer hård kritik. Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, säger till TT:

– Skatten kommer innebära att vi kommer överväga att lägga planerade linjer någon annanstans och eventuellt även dra ned på linjer som knappt är lönsamma, säger hon.

Totalt räknar Norwegian med att skattetrycket för bolaget ökar med 400 miljoner kronor per år om den föreslagna svenska flygskatten införs.