Regeringens hot mot spelbranschen

Publicerad 2019-02-14

Sociala medier och tv-kanaler svämmar över av spelreklam - nu skärper regeringen tonen.

Om inte branschen själv tar initiativ till att begränsa reklamen innan 31 mars hotar hårdare lagstiftning.

– Omfattningen och aggressiviteten på marknadsföringen är på en nivå som inte alls överensstämmer med svenska folkets vilja, säger civilminister Ardalan Shekarabi (S).

Under torsdagen hade Ardalan Shekarabi bjudit in företrädare för den svenska spelbranschen. På bordet låg en diskussion om spelreklam, som enligt regeringen är för aggressiv och omfattande i bland annat tv-kanaler och sociala medier.

Efter mötet slog ministern fast att branschen nu ställs inför ett ultimatum. Om de inte tar initiativ till att minska reklamen själva innan den 31 mars väntar hårdare lagstiftning.

– Omfattningen och aggressiviteten på marknadsföringen är på en nivå som inte alls överensstämmer med svenska folkets vilja, säger Shekarabi.

”Bollen ligger hos dem”

Han kräver att spelbranschen tar tag i både mängden reklam, och hur den är utformad.

– Nu ligger bollen hos dem. Jag har sagt att jag föredrar att de själv visar mognad och vilja till hållbarhet och därmed självreglerar. Men gör man inte det kommer inte regeringen att svika svenska konsumenter.

Civilministern slog också fast att det kan bli ytterligare restriktioner när det gäller marknadsföring, om branschen inte sköter sig.

– Men det finns också möjligheter för staten att i princip helt begränsa marknadsföringen, som med alkohol och tobak.

Den svenska spelmarknaden omreglerades vid årsskiftet. Nu måste alla aktörer ha en licens för att driva spelverksamhet samt följa regler kring måttfull reklam.

Man måste dessutom motverka spelmissbruk.

”Inte sett effekten ännu”

Jenny Nilzon är vd på Spelbranschens riksorganisation, som har ett par av spelbolagen som medlemmar. Hon välkomnar mötet hos Shekarabi, men tycker att kravet kommer för tidigt.

– Vi har ännu inte sett effekten av den nya lagen ännu, och man pratar redan om nya regleringar. Men oavsett det förstår jag ministerns frustration, för den kommer också från allmänheten, den måste vi lyssna på, säger hon.

Hon säger att självreglering är något som hennes organisation tycker är bra och nu planerar man att se över sina riktlinjer.

– Det mest effektiva vi som bransch kan göra är att diskutera och utbilda om vad måttfullhet innebär. Det måste vi nu skynda på, för att nå en praxis.

Jenny Nilzon tror dock att mängden reklam kommer att minska efter 2019. Hon menar att omregleringen har gjort marknaden stökig, med många aktörer som slåss om utrymmet.

Läs mer:

ANNONS