S har köpt annonser mot de politiska motståndarna: ”Inget att skämmas för”

Uppdaterad 2018-08-22 | Publicerad 2018-07-05

Slaget om väljarna sker i allt större utsträckning på nätet.

Socialdemokraterna annonserar så att den som googlar på SD eller M hamnar – hos S.

– Det är ingenting att skämmas för, vi har alltid behövt rikta våra ändliga resurser till att prata med rätt målgrupp, säger valgeneralen John Zanchi.

Socialdemokraterna har aldrig tidigare gått in i en valspurt med så dåliga opinionssiffror som i dag. Målet för valet är minst 31 procent, men i dag ligger man snarare runt 23-25 procent i de flesta mätningar.

På partikansliet på Sveavägen i Stockholm råder febril aktivitet.

Stora delar av organisationen har flyttat ihop i en kampanjstab, som styr dörrknackning, ringjourer och annonsering – med målet att vända opinionsvindarna, vinna valet och få ännu en mandatperiod i Rosenbad.

Doldis leder arbetet

Valgeneralen John Zanchi, 42, är den som leder arbetet.

Han har funnits med i S i många år, men är trots en rad tunga uppdrag, till exempel ombudsman i Stockholms län, politiskt sakkunnig och pressekreterare i regeringskansliet samt kommunikationschef i partiet, fortfarande något av en doldis.

– Jag är en kugge i Socialdemokraternas valkampanj där jag leder det dagliga arbetet på kontoret, men ytterst är det partisekreteraren som ansvarar för valorganisation och valkampanj, säger Zanchi.

Och partisekreteraren, det är Lena Rådström Baastad.

Tillsammans med partiledningen har hon satt målet att S ska möta 1,5 miljoner väljare innan valdagen den nionde september.

Hittills har man avverkat cirka 350 000 samtal, de flesta vid olika dörrknackningskampanjer.

– Det ligger helt enligt plan. 2014 klarade vi av 1,2 miljoner samtal de sista veckorna före valet. Vi har ett väldigt bra tempo och det pågår mycket kampanjaktiviteter där ute, säger hon.

Ska ta debatten på nätet

John Zanchi menar att det är helt avgörande för S att ”finnas där väljarna finns”.

Viktigast, understryker han, är mötet öga mot öga med människor. Men en allt större del av valfajten sker i dag också på nätet.

– Människor finns i växande utsträckning på nätet och då ska vi också vara där och prata med dem. Vi ska finnas på Facebook och i olika debattforum för att debattera, försvara och förklara varför vi tycker att Stefan Löfven ska fortsätta att vara statsminister, säger han.

– Vi ska stå upp för våra värderingar och förklara vår syn på samhället, inte relativisera problem men inte heller gå med på svartmålning.

Köper politiska ord

Men S ser också till att komma in i människors flöden när de söker på internet.

Den som googlar på Sverigedemokraterna eller Moderaterna får ofta upp en länk med information om S som första träff.

Förklaringen är att S har köpt utrymme inom Googles annonssystem Adwords, och betalar enligt en tidigare granskning av Expressen 13 kronor per annonsklick.

– Vi vill att du ska kunna hitta Socialdemokraterna på ett bra sätt om du söker på politik, säger Zanchi.

Men det är inte bara mot SD:s och M:s väljare man riktar in sig. Det handlar också om ord som ofta förekommer i den politiska debatten.

– Vi budar på sökord inom för oss viktiga områden på Google, exempelvis ”välfärd” eller ”skolpolitik”. För oss är det viktigt att göra det enkelt för väljarna att hitta information om oss och bedöma de politiska skillnaderna mellan partierna, säger Zanchi.

Valgeneralen menar att annonseringen inte är konstigare än att man tidigare skickade brev till särskilda grupper man ville nå. Eller knackar dörr särskilt intensivt i ett område med väljare man hoppas vinna.

– Vi har alltid, och det tror jag är helt rimligt och ingenting att skämmas för, behövt rikta våra ändliga resurser till att prata med rätt målgrupp. Det är ingenting nytt.

Däremot, framhåller John Zanchi, är det av största vikt att vara transparent gentemot väljarna.

För S del har det resulterat i hemsidan sannonser.se, där partiets annonser publiceras och görs möjliga att kontrolleras.

Hot mot valet

Sociala medier har haft en stor påverkan på flera val i världen de senaste åren, till exempel Brexit-omröstningen i Storbritannien och presidentvalet i USA.

Vilken effekt kanaler som Facebook, Twitter, Instagram och Snapchat kan få i Sverige är det ingen som säkert vet.

Men både myndigheter som MSB och Säpo samt regering och politiska partier är förberedda på att det kan komma påverkansförsök även här.

John Zanchi tror dock att svenska väljare är internetkunniga och källkritiska nog att genomskåda eventuella påverkansförsök.

– Sverige är ett föregångsland, vi är internetmoget.

Samtidigt slår han fast att det gäller att inte vara naiv.

– Det finns krafter som kommer att vilja påverka vårt val. Det kommer nog att komma, precis som det gjort i andra länder.

Kort valrörelse

Årets valspurt blir också den ”kortaste” någonsin.

Sedan förra valet har valdagen flyttats tillbaka en vecka, till andra söndagen i september istället för den tredje som tidigare. Detta för att den som vinner regeringsmakten ska få längre tid på sig att ta fram en budget efter valet.

Hur det kommer att påverka valspurten orsakar bryderier hos politiska experter.

John Zanchi tror att det kommer att sätta press på partierna att på kort tid hinna berätta om sina politiska förslag.

Han räknar med att människor kommer tillbaka från sina semestrar och börjar bry sig ordentligt om valet runt skolstarten, i slutet av augusti. Vilket bara ger partierna några veckor att på allvar övertyga.

– Jag tror att det kommer att bli en kort, intensiv men också fantastiskt rolig period. För oss som är politiskt engagerade är det här den roligaste tiden, allt man jobbat för ställs på sin spets.

”Ideologisk valkampanj”

För S kommer valspurten till stor del att handla om välfärden, där man traditionellt har starkt stöd. Partiet menar att årets val blir en folkomröstning om välfärden där investeringar ställs mot skattesänkningar.

– Jag tror det kommer att bli en väldigt ideologisk valkamp. Vid sidan om valet om samhällsmodell och den svenska välfärden, blir det alla sakfrågor med skattesänkningar mot investeringar i till exempel skola och sjukvård, säger Zanchi.

Om S lyckas ska valrörelsen bli en tydlig konflikt mellan vänster och höger i politiken.

– De sista veckorna nu innan sommaren kommer vi att knacka mycket dörr i hyreshusområden, för att prata om högerns planer på att införa marknadshyror. Det är väldigt få som vet att det skulle innebära ganska dramatiska hyreshöjningar i ett antal kommuner, säger Lena Rådström Baastad.

S kommer också att framhålla att Alliansens samhällsmodell skulle leda både till en svårare situation för välfärden och fortsatt höga vinstuttag i privata vårdbolag. Något som de politiska motståndarna nog inte skulle hålla med om.

Kritik för migration

Socialdemokraternas partiledning och valgeneralen har fått kritik för att fokusera för mycket på migration och lag och ordning, vilket är politiska frågor som framför allt förknippas med huvudmotståndarna SD och M. Kritiken har kommit så väl från partiet som fackliga företrädare inom LO.

Både partisekreteraren och valgeneralen är dock överens om att det har varit nödvändigt att ge svar på var S står, även i dessa frågor.

För John Zanchis del har det inneburit att partikamrater har riktat kritik mot honom.

– Det är naturligt när vi har ett opinionsstöd som inte är så högt som vi skulle önska. Då är det rätt att rikta kritiken delvis mot mig, sedan är det aldrig roligt att få kritik. Men det kommer med jobbet, säger han.


• Vill du ha politiknyheter direkt i ditt flöde? Klicka här och gilla Aftonbladet Samhälle på Facebook!

ANNONS