Alkohol-langning till unga har ökat kraftigt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-08-09

Enligt fältassistenter som DN talat med har mobiltelefoner och internet gjort det lättare att få tag på sprit. (OBS Genrebild.)

Langningen i Sverige har ökat kraftigt.

De 300 miljoner kronor som staten satsat på att stoppa vidareförsäljningen av alkohol till minderåriga tycks inte räcka till.

På tio år har antalet polisanmälda fall av langning ökat med mer än 500 procent.

Det skriver Dagens Nyheter, som tagit del av ny statistik från Brottsförebyggande rådet.

På landets akutmottagningar märks det att det blivit lättare för unga att få tag på alkohol.

– Vi har sett en extrem ökning av antalet ungdomar som kommer in alkoholförgiftade, säger Paula Liljeberg, överläkare och chef för Maria Ungdom i Stockholm, till DN.

Ungdomsmottagningen ligger i centrala Stockholm och tar emot ungdomar upp till 19 år, men de yngsta som kommer dit är bara elva år.

– Många fulla ungdomar råkar illa ut. De blir rånade, misshandlade och våldtagna, säger Paula Liljeberg till DN.

Langar för att tjäna pengar

I de flesta fall är det ungdomarnas kompisar eller anhöriga som köper ut alkoholen.

Men det finns också personer som langar för att tjäna pengar, uppger DN.

Enligt fältassistenter som DN talat med har mobiltelefoner och internet gjort det lättare att få tag på sprit.

Med kontantkort och mötesplatser på internet kan langare och ungdomar sköta kontakten anonymt och i skymundan från andra vuxna.

Jobbar hårt mot langning

Staten jobbar hårt på att stoppa langningen och Folkhälsoinstitutet tillsammans med Systembolaget genomför regelbundet kampanjer för att minska vidareförsäljningen.

Senast lanserades kampanjen ”Tänk om” som beräknas kosta sex miljoner kronor.

Systembolaget jobbar mot langningen på olika sätt, dels mot sina anställda i butiken för att de ska upptäcka personer som köper ut, men också mot föräldrar och andra vuxna.

– Vi lägger omkring 15 miljoner kronor om året på antilangningsannonser i medier, säger Lennart Agén, press- och informationschef på Systembolaget.

Statliga Alkoholkommittén genomförde under 2001-2007 flera uppmärksammade kampanjer. Varje år kostade de 20 miljoner kronor, totalt 140 miljoner kronor, enligt DN.