”Killarna vill visa sig på styva linan”

Uppdaterad 2015-09-11 | Publicerad 2015-03-12

Ramona Karlsson är proffs på att köra snabbt - och säkert

HÅLLER SÄKERHETSKURSER Rallycrosstjärnan Ramona Karlsson vet hur man kör snabbt – men håller också kurser i  trafiksäkerhet för förare som vill lära sig att bli säkrare bakom ratten.

En kvinna som verkligen kan köra fort är rallycrossföraren Ramona Karlsson.

– Jag älskar sporten. Jag älskar farten och adrenalinet. Och jag vill vara en inspiration för andra tjejer att börja.

Ramona Karlsson är en av världens mest framgångrika kvinnliga rallyförare, men vägen dit har varit kantad av avåkningar.

– I början var jag oftare av vägen än på. Jag ville så gärna prestera och visa att jag kan köra lika bra som killar så därför tog jag en del onödiga risker.

Säkerhetsexpert

Men även om hon professionellt är en riktig våghals så är Ramona Karlsson, vid sidan av banan, faktiskt expert på trafiksäkerhet. Hon håller kurser för förare som vill bli säkrare bakom ratten och har märkt att det finns en skillnad mellan mäns och kvinnors säkerhetstänk.

– Kvinnliga förare tänker generellt sett mer innan de handlar och provar sig fram. Killar utmanar gränserna, gör misstag och sedan sänker de hastigheten, medan kvinnor ökar efterhand. Så vid dagens slut brukar de ligga på samma nivå.

Hon tror att skillnaden dels beror på att killar ända sedan de är små och klättrar i träd är mer benägna att ta risker, och på att motorer traditionellt sett är ett manligt område.

Vill gärna skryta

– Det gör att killarna gärna vill skryta och visa sig på styva linan, medan tjejerna blir mer tillbakadragna. De gånger jag arrangerat förarutbildningar för rena tjejgrupper så vågar tjejerna ta för sig mycket mer.

• Hur är det för dig som kvinna att köra rally?

– Det är både positivt och negativt. Visst kan det vara en fördel att sticka ut, det ger extra pr. Men å andra sidan kan det vara svårt att få sponsorer att tro på mig. Folk i motorbranschen har så låga förväntningar på vad kvinnor kan. Jag skulle testa för ett team och lyckades häva en sladd, vilket är en helt normal sak, men de blev jätteförvånade. Det gäller att vara envis och inte knäckas av alla fördomar.

Ramona Karlsson har hållit på med motorsport sedan hon var fyra år, tack vare en motocrossintresserad far. När hon var 12 år gick hon från två hjul till ­fyra.

”Ingen trodde på mig”

– I början var det ingen som trodde på mig. De sa att sporten var för tuff för en tjej. Men det gav mig gnista att visa att de hade fel. Motorsport är en mental sport, det mesta sitter i skallen. Det handlar inte om styrka som i många andra sporter och alla tävlar på samma villkor oavsett kön. Så på ett sätt är det en väldigt jämställd sport. Och det är inte så att jag blir särbehandlad på banan, mina konkurrenter är lika tuffa mot mig som alla andra.

För Ramona Karlsson har det varit väldigt vikigt med kvinnliga förebilder inom motorsporten, och hon vill själv vara en sådan för unga tjejer. Hon tror även att hon som kvinnlig rallyförare kan vara med och påverka bilden av bilar som en manspryl.

Kan få bort fördomar

– Jag tror att motorsporten kan hjälpa till att få bort fördomar kring kvinnor och motorer. Genom att visa upp framgångsrika förare, teamchefer, ingenjörer och mekaniker kan vi visa att kvinnor är lika bra på bilar som män.

Sonja Forward, forskare på VTI, Väg- och transportforskningsinstitutet.

Farligt säga att ett kön är bättre bilförare

Kvinnor kör både säkrare och snabbare än män.

Det visar en ny undersökning.

Men att säga att kvinnor är bättre förare kan vara farligt, varnar forskare.

Det brittiska företaget In-car cleverness har undersökt förares beteenden i 10 000 hyrbilar och resultatet visar att kvinnor överträdde hastighetsgränsen 17,5 procent oftare än män.

Men det var männen som stod för flest olyckor, 84 procent.

Sonja Forward, forskare vid Väg- och transportforskningsinstitutet, är delvis förvånad över resultatet.

Varnar för snabba slutsatser

– Det förvånar mig att kvinnorna körde fortare än männen. Vi vet att män generellt sett är mer riskbenägna. Men det är större skillnader inom grupperna än mellan dem. Och kvinnor som kör mycket och män som kör mycket beter sig väldigt lika. Kanske var kvinnorna i den här undersökningen sådana som körde mycket bil, säger hon.

Hon varnar för att utifrån det här resultatet dra slutsatsen att det är okej att köra för fort. Det finns en tydlig koppling mellan höga hastigheter och olyckor.

Dessutom anser Sonja Forward att vi borde sluta ställa könen mot varandra, att vara en bra förare är inte biologiskt utan handlar mer om vilka attityder och normer vi har.

– Män tar fler risker för att de uppfostras till det, och på så sett blir risktagande en del av den manliga normen. Kvinnor däremot uppfostras till att ta mer hänsyn.

Kan få motsatt effekt

Att då framhålla kvinnor som bättre bilförare eftersom de kör säkrare kan få en motsatt effekt hos män eftersom de inte vill förknippas med det kvinnliga.

– De vill inte köra som en kvinna, de vill inte­ verka mesiga. Män som kör fort och farligt ser sig själva som normen och män som är hänsynstagande ber nästan om ursäkt för det. Vi måste jobba för att förändra fördomen, att det är töntigt för killar att köra försiktigt. Att ta hänsyn borde få högre status. Det tyder ju på mognad - att tänka på andra och inte bara på sig själv, säger Sonja Forward.