”Nu måste flickorna bli sedda”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-28

Pojkar tar mest plats i klassrummen. Flickor får rollen som tysta och ordningssamma.

Så har det alltid varit – men behöver inte förbli.

– Det här är ett vuxenproblem som måste tas på största allvar, säger Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap med genusinriktning.

Flickor tilldelas och accepterar rollen som ordningsskapare. Pojkar får mest uppmärksamhet av lärare, enligt en SOU-utredning från 2009. Fler flickor mår också sämre och har låg självkänsla, visar samma undersökning.

Ebba Witt-Brattström, medlem i Delegationen för jämställdhet i skolan, som skrivit rapporten, betonar vikten av att som ung få komma till tals och bli lyssnad på.

– Det är väldigt viktigt att bli sedd. Mer uppmärksamhet, både i och utanför skolan, skulle vara ett stöd för unga tjejer och ett sätt att stärka deras självkänsla.

Formas i tidig ålder

Redan i förskolan och lågstadiet – en ålder då barn formas – får flickor vänja sig vid att tystas ner och hållas.

– Skolan, enskilda lärare och föräldrar måste lösa det här. Flickor socialiseras in i roller som de senare tar med sig ut i arbetslivet, säger Ebba Witt-Brattström.