”Jämställdhet är ingen fluga”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-08-11

Nu startar kundtidningsföretaget som har jämställdhet i fokus

Nu startar Sveriges första jämställda tidningsmakare som ska fylla ett tomrum i mediasverige, enligt initiativtagaren Sanna Verner-Carlsson.

– Alla oavsett kön och etnicitet ska få lika mycket utrymme i tidningarna.

Sanna Verner-Carlsson.

Reklambyrån Fellowshop startar tillsammans med Sanna Verner-Carlsson ett kundtidningsföretag med jämställdhet i fokus.

– Ingen tidningsbyrå jobbar så genomgående med jämställdhet och mångfald i Sverige i dag som vi gör, säger Sanna Verner-Carlsson.

Varför behövs det här initiativet?

– Ofta kommer tidningarna på att deras innehåll inte är jämlikt och så klämmer de in en ”hallå-där” på sista sidan med en pizzabagare eller kioskägare för att väga upp. Det måste bli ändring på det, säger hon och fortsätter:

– Vi hoppas kunna öppna upp ögonen på både personal inom de företag som vi jobbar för men också för att deras kunder ska veta att de har bra värderingar.

”Helt vanliga tidningar”

Hon vill göra tidning om samma ämnen som många andra tidningsleverantörer gör, men enligt henne på ett nytt sätt.

– Våra tidningar kommer produceras utifrån idén att alla ska få jämlikt utrymme, oavsett vem man är. Tidningarna kommer inte handla om dessa frågor utan dom kommer fortsätta vara helt vanliga kund- och personaltidningar. Skillnaden är att dom från början genomsyrats med ett mångfalds- och jämställdhetstänk, säger Sanna Verner-Carlsson.

”Viktigt vilka som lyfts fram”

Snarare handlar det om att folk som kommer till tals ska representera olika grupper i samhället.

– Det kan handla om enkla saker som att ha fifty fifty män och kvinnor på bilderna. Det är också viktigt vem eller vilka som får störst utrymme och lyfts fram först.

Den senaste tiden har initiativ för jämställdhet poppat upp på flera håll, till exempel Rättviseförmedlingen och föräldratidningen Babydays. Är det här höstens stora trend?

– Kanske men det är ju jättebra, en investering för framtiden – det behövs i Sverige. Det här är ingen fluga som har sin peak och sedan försvinner.