Här är frågorna som piloter får av barn

Frågor om rädsla, fart och toalettbesök

avJennifer Berg Eidebo

Foto: MatusDuda / iStockphoto
Piloter får en del frågor av undrande barn.

Är ni rädda när ni ska flyga? Hur många knappar finns i cockpit? Det är frågor som piloter får av sina minsta resenärer: barnen.

Här är piloternas svar på barnens kluriga frågor.

Att flyga kan vara både spännande och lite läskigt, men hur fungerar allt egentligen? Det är inte helt ovanligt att barnen ombord på flyget får möjlighet att ställa sina frågor till piloten själv. Här är de fem vanligaste frågorna som piloter får och deras svar, enligt en sammanställning från SAS.

Foto: nilimage / iStockphoto
Att förstå hur flyget fungerar kan vara klurigt.

1. Hur snabbt flyger ett flygplan?

Att kliva på flyget i ett kallt och mörkt Sverige och några timmar senare vara på en plats där det är sommar, vilken grej. Men man förstår att det kan vara förvirrande för ett barn, hur fort går det egentligen?

”Airbus 320, som är ett av de vanligaste passagerarflygplanen, flyger med en hastighet på cirka 800 kilometer i timmen. Det är nästan sju gånger snabbare än en bil får köra på motorvägen. Farten i ett flygplan kan variera beroende på om det är med- eller motvind. Det går snabbare i medvind samtidigt som det går åt mindre bränsle. Därför försöker vi piloter att anpassa flyghöjden efter vinden för att det ska gå åt så lite bränsle som möjligt och på så sätt minska utsläppen”.

2. Hur långsamt kan ett flygplan åka?

Ja om man nu fått veta hur snabbt det kan gå, är det klart det är intressant att veta hur långsamt det kan gå också.

– Ett flygplan flyger som långsammast precis innan det landar. Farten skiljer sig en hel del beroende på hur mycket flygplanet väger. Ju tyngre ett flygplan är, desto snabbare flyger det. Vid landning flyger vi så långsamt som möjligt för att bromssträckan inte ska bli så lång. Planet måste hinna stanna helt innan landningsbanan tar slut. Under en normal landning med en Airbus 320 full med passagerare är hastigheten runt 260 kilometer i timmen, säger piloten Rasmus Ilsø Olsen, som representerar SAS piloter.

3. Hur många knappar finns i cockpit?

Miljontals, minst. Eller okej inte riktigt, men ibland kan det se ut så, speciellt för ett barn.

– I cockpit på en Airbus 320 finns mer än 400 knappar. De flesta finns bara där som säkerhet och används om andra system i flygplanet inte fungerar som de ska. Som pilot måste vi känna till funktionen för alla knappar och veta vad som händer om vi sätter på eller stänger av dem. Vi har också checklistor som hjälper oss att se till att alla knappar alltid är i ordning.

4. Är ni rädda när ni ska flyga?

Vissa tycker att flygande är riktigt läskigt, medan andra slappnar av helt ombord på flygplanet. Men hur är det för piloterna, som dessutom är ansvariga för alla andra?

– Nej, vi är aldrig rädda när vi flyger. Det är det säkraste transportsättet som finns och är mycket säkrare än bil till exempel. Men alla som jobbar på ett flygplan är alltid uppmärksamma och vaksamma när de flyger så att alla passagerare på planet får en trygg och säker flygtur.

5. Hur gör piloterna när de måste äta eller gå på toaletten? Vem styr planet då?

Det här är det kanske inte bara barn som undrat. Speciellt under långflygningar på tiotals timmar.

– Det finns speciella regler för när vi piloter får äta och gå på toaletten. När vi ska äta fäller vi ut ett litet bord framför oss, det känns nästan som att äta hemma vid köksbordet. Båda piloterna kan äta samtidigt, men vi måste vänta tills vi är på rätt flyghöjd där vi ska stanna länge så att vi inte har så många andra uppgifter. Då flyger vi på något som kallas för autopilot. Det betyder att planet flyger automatiskt, precis så som vi har programmerat det. Om vi behöver gå på toaletten är det såklart helt okej, men det är bara en av piloterna som får lämna cockpiten. Den andra piloten tar då över allt ansvar tills båda är på plats igen. Det bästa är såklart att gå på toaletten när vi flyger på autopilot, säger Rasmus Ilsø Olsen.

ARTIKELN HANDLAR OM