Nu har slussarna öppnats i Burma

Uppdaterad 2013-04-04 | Publicerad 2012-11-21

1 208 meter lång, och utan handräcken, sträcker Burmas gamla teakbro sig över Taungthaman Lake i Amarapura – ”Evighetens stad” – strax söder om Mandalay. Kär bro har många namn. Denna skrivs U Bain, U Pain eller U Pein.

Kliv i land bland två tusen pagoder i Bagan.

Känn av den spirituella huvudstaden Mandalay.

Ett stängt land har slagit upp portarna

– Welcome to Burma!

I 50 års tid höll Burmas militärer dörren mot omvärlden stängd. Bara ett fåtal utländska turister släpptes in varje år.

Under 2012 tycks alla slussar öppna och runt en miljon turister väntas ha valt Burma som årets destination.

Det i sin tur har inneburit rena boomen för trafiken på Irrawaddy-floden. Kryssningsoperatörer, inhemska och utländska, står i kö för att få starta turer och klassiska Orientexpressen får räkna med tuff konkurrens.

25000 för flytande lyx

Orientexpressen, mest förknippad med tåg, har faktiskt kört flodkryssningar i Burma ända sedan 1995. Då pratar vi lyx, tolv nätter ombord på fartyget ”Road to Mandalay”, döpt efter Rudyard Kiplings klassiska poem, för minst 25000 kronor och uppåt.

Färjan tar 120 passagerare, är den största i Irrawaddy och har bara fyra avgångar. Samtliga under augusti och början av september då flodens vattenflöde är som högst.

Bron du aldrig glömmer

Kortare och betydligt billigare kryssningar på mindre fartyg finns också, de flesta centrerade kring rutten mellan Mandalay och Bagan.

Mandalay med sina marknader brukar betraktas som Burmas spirituella huvudstad och Bagan är berömd för stadens två tusen pagoder.

Strax söder om Mandalay finns ett annat utflyktsmål – världens längsta bro av teak utan en enda metallbit. Den har burit människor ända sedan 1784, då Kung Mindons rådgivare och högra hand U Maung Pein kom på idén under dynastin Kone-boun.

De som vandrat över bron glömmer den aldrig.

Följ ämnen i artikeln