Så tjänar flygbolagen pengar på din resa

Uppdaterad 2018-07-30 | Publicerad 2017-11-27

Lång rad med tilläggsavgifter när du flyger numera.

Listan med tilläggsavgifterna i samband med flygresor växer.
Flygbiljetten blir inte så billig som du kalkylerat med.
Finns det någon gräns för vad flygbolagen får ta betalt för?

Bokar du flygresa på nätet dyker en lång rad kostsamma val att ta ställning till upp. Inte sällan sex–sju olika förslag.

Listan växer

Vid sidan om själva flygbiljetten får eller kan du betala för allehanda ingredienser; bagage, reserverad plats, avbeställningsskydd, varm mat ombord, företräde vid ombordstigning, wi-fi, reseförsäkring, bekräftelse via sms eller varför inte konkursskydd?

Det är inte enbart lågprisbolag som tar betalt för det som tidigare ingick i priset. Utvecklingen, som pågått i 20 år, är en följd av prispressen på flygbiljetter. Och för flera lågprisbolag står tilläggsavgifter för närmare en tredjedel av intäkterna.

Spanskt bolag fick nej

Kan bolagen ta betalt för vad som helst?

– Ett flygbolag (spanska lågprisbolaget Vueling Airlines) försökte ta betalt för handbagage men fick inte. Ärendet avgjordes i EU-domstolen som ansåg att handbagage var en nödvändig del av resan, säger Maja Lindstrand jurist på svenska Konsumentverket som samarbetar med europeiska kolleger kring just flygresor.

Splittrar grupper

En tilläggsavgifter som blir vanligare är den för att reservera en plats. Köp biljetterna samtidigt om du reser i grupp, så ska ni automatiskt placeras tillsammans. Eller?

– Just nu studeras hur flygbolag säljer reserverade sittplatser i ett europeiskt land. Om man medvetet sprider ut resenärer som bokat i grupp för att de ska betala för en reserverad plats. Det finns anmälningar men ingen svensk, säger Maja Lindstrand.

Några goda råd när du bokar flygbiljetten?

– Var uppmärksam på vem du köper själva resan av. När du jämför priser på en jämförelsesajt länkas du ofta vidare. Bra att veta var du hamnar och vem du skriver avtal med. Det är ju alltid flygbolaget som utför flygningen och ingen annan, konstaterar Maja Lindstrand på Konsumentverket.

Lång lista avgifter

Konsumentverken i de europeiska länderna håller gemensam koll. Och det finns gott om tilläggsavgifter.

• Bagageavgift: 200–500 kronor

I stort sett alla bolag tar betalt för bagage om det inte är en långflygning. Varierar avgift med vikt. Att betala på nätet är vanligtvis billigare än vid incheckningen.

• Avbeställningsskydd: 75–300 kronor

Onlineresebyråer erbjuder avbeställningsskydd men boka inte i onödan. Har du betalt resan via kort eller internetbank finns avbeställningsskydd kanske via din hemförsäkring.

• Reseförsäkring:

Alla erbjuder. Men behöver du en reseförsäkring? Kontrollera hemförsäkring och ditt försäkringsskydd. Bankernas kontokort har ofta reseförsäkring med avbeställningsskydd.

• Mat och dryck ombord:

Varje flygbolag har egna regler. Vissa erbjuder gratis dryck och lättare mellanmål, andra tar betalt.

Checka in online

• Bekräftelse via sms: 10–25 kronor

• Checka in på flygplatsen: 200–500 kronor

Flera bolag kräver att du checkar in online för samma biljettpris. Hos Ryanair kostar det 50 euro att checka in på flygplats och hos Air Baltic 30 euro.

• Övervikt:

Begränsningar av handbagagets vikt: 7–23 kg. Incheckat bagage: 15–23 kg. Överskriden gräns kan kosta upp till 1 100 kronor.

• Kortbetalning: 75–150 kronor

När du betalar går priset ofta upp en aning beroende på betalningsmetod. Spar pengar genom att betala via internetbank – men var då uppmärksam på att du fortfarande omfattas av försäkringen som ofta ingår vid kortbetalning.

• Bagageförsäkring:

Behövs sällan.

Vid online-bokning dyker ofta upp.

• Personlig service: 95–200 kronor.

Flera onlineresebyråer tar betalt för att få hjälp av resesäljare.

• Ombokningsbar biljett: 200–600 kronor.

• Konkursskyddsförsäkring: Kring 100 kronor.