Svenska turister stöttar Jas

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-02-07

Fritidsresor: Vi kände inte till att resenärer registreras i Sydafrika

Fritidsresor fick pengar av Saab för att lansera Port Elisabeth som turistort.

I sju år har skandinaviska turister som landar i Sydafrika hjälpt Saab att sälja stridsplanet Gripen.

Samtidigt fick svenska arrangörer hjälp att marknadsföra sina resor dit.

1999 bestämde sig Sydafrika att köpa 28 Jas 39 Gripen-plan och ett antal brittiska Hawk-plan. I och med affären lovade Jas-konsortiet ett ekonomiskt åtagande i Sydafrika motsvarande cirka 60 miljarder kronor.

– Det här är inget motköp som handlar om ett visst antal vinlådor eller andra produkter från Sydafrika. Affären handlar om industrisamarbete, teknologiskt utbyte och investeringar som poängsätts och räknas av fram till år 2011. Turismen är en liten del som Sydafrika har valt att räkna in i den här affären, säger Saabs kommunikationsdirektör Helena Stålnert.

Finns det andra länder där svenska turister räknas som en del av en affärsuppgörelse i anknytning till flygplanen Gripen?

– Nej, det gör det inte, säger Helena Stålnert.

Sydafrikas regering har försökt lansera industri- och hamnstaden Port Elizabeth som ett turistmål.

– Vi var inblandade med marknadsföringsstöd till charterbolagen här hemma. Men det blev ingen lyckad satsning. Det berodde nog både på resmålet i sig och att flygbolaget (South African) inte kunde arrangera direktflygningar som det var tänkt, säger Helena Stålnert.

Fritidsresor flög totalt cirka 2 000 turister under en säsong innan man övergav Port Elizabeth.

Kände ni till att svenska turister registrerades som en del av poängberäkningen i flygplansaffären?

– Nej. Vi hade aldrig direktkontakt med Saab. Via ett marknadsföringsbolag fick vi några lanseringsannonser betalda. Vi gjorde bara ett försök att lansera ett resmål som misslyckades, säger Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson.

Så ger turisterna Saab poäng

Sture Olsson